Tesla Model S 2019 Long Range Beoordeling

Prijs €88.800
  • Prestaties
  • Eigenschappen
  • uitvoering
  • Interieur
  • Rijtest
4.3

Samenvatting

DE GOEDE:
Verbazingwekkende prestaties en een verbazingwekkende actieradius en, ten slotte, de bijpassende handling.

DE SLECHTE:
Visueel is het tijd voor een herstart van binnen en buiten.

DE BOTTOM LINE:
Subtiele veranderingen betekenen grote dingen voor Tesla’s eerste sedan.

Tesla Model S 2019 Long Range Review:

De Model S 2019 Long Range is op dit moment meer dan een bekend gezicht. De eerste conceptversie werd in 2009 uitgerold, terwijl de productieauto in 2012 voor het eerst op de weg kwam. Sindsdien is de auto, met uitzondering van een beetje knip- en plooiwerk in 2016, visueel onveranderd gebleven. Dat is een lange tijd voor een auto om stil te staan, maar in de markt van de luxe sedan, waar het overwicht van kortetermijncontracten de constante wens naar iets nieuws weerspiegelt, is zeven jaar een absolute eeuwigheid.



Maar je weet wat ze zeggen over het beoordelen van een boek op de cover. De 2019 Tesla Model S Long Range zie je hier in mijn leven gerold met een aantal belangrijke veranderingen onder de vertrouwde huid, waaronder een nieuwe vering, een nieuwe motor en allerlei prachtige nieuwe software-updates om het allemaal samen te brengen. Het netto resultaat is een auto met een verbazingwekkende 395 km bereik, maar dat is nog maar het begin.

Wat is er nieuw aan 2019 Tesla Model S Long Range:

Het kenmerkende kenmerk van de nieuwe Tesla Model S Long Range 2019 is natuurlijk zijn gamma. Met een lengte van 595 Km loopt hij ver vooruit op de concurrentie en gaat hij bijna twee keer zo ver als sommige van de nieuwe luxo-EV’s van Audi en Mercedes-Benz en dergelijke. Ik zal niet in een debat komen over de vraag hoeveel actieradius mensen nodig hebben, want dat is een gecompliceerde vraag, maar het is voldoende om te zeggen dat 595 km genoeg is om de angst voor de actieradius uit de hoofden van zelfs de meest angstige bestuurders te bannen.



Het werkelijk fascinerende ding is dat 595 mijlen – 35 meer dan voordien — wordt geleverd door precies het zelfde 100 kilowattuurbatterijpak. Waar heeft Tesla dat extra bereik dan gevonden? Het vergde een reeks aanpassingen, sommige subtiel, sommige subtiel, sommige meer substantieel.

Verreweg de grootste bijdrage wordt geleverd door de nieuwe motor en omvormer. Nou ja, nieuw voor de Model S in ieder geval. Beiden zijn eigenlijk een transplantatie van de Model 3, maar waar de motor achterin Tesla’s nieuwere sedan zit, in de Model S zit die motor voorin. Interessant is dat deze motor van de permanente magneetvariant is, terwijl de oudere motor aan de achterzijde nog steeds van het inductietype is.

Er is veel nuance in het vergelijken van permanentmagneetmotoren met inductiemotoren, omdat individuele motorontwerpen en -constructies algemene prestatieconcepten kunnen tegengaan, maar het volstaat om te zeggen dat die van de eerste variant meestal kleiner en efficiënter zijn, maar duurder. De grotere efficiëntie betekent hier een effectievere regeneratie (belangrijker aan de voorkant dan aan de achterkant van de auto door de gewichtsverschuiving naar voren), maar het betekent ook een vermogenstoename aan de voorkant ten opzichte van de vorige Model S. Daarover later meer, maar het netto resultaat is een sprint van 0 tot 60 sprint in slechts 3,7 seconden. Ja, dat is snel, en dit is niet eens de Performance.

De vering is ook nieuw, gereviseerde dempers in elke bocht die in slechts 10 milliseconden zowel de compressie als de rebound dynamisch kunnen aanpassen. Dat betekent dat wanneer je overschakelt naar de nieuwe sportmodus, dit heel snel gebeurt, maar nog belangrijker is dat het betekent dat de auto dynamisch kan reageren op je input, waarbij de stijfheid van links naar rechts kan worden aangepast om bijvoorbeeld de rol van de carrosserie te verminderen.

Dit heeft geleid tot een groot aantal andere aanpassingen aan de vering, waaronder herziene veerconstanten, kleinere anti-roll bars en een heleboel nieuwe software om het allemaal samen te binden. Als onderdeel van deze wijziging heeft de Model S een nieuwe locatiegebaseerde snelwegmodus, waarbij de auto zichzelf automatisch zal verlagen (en de aerodynamische weerstand) bij het betreden van een snelweg. Vroeger was dit puur gebaseerd op snelheid. Nu, zelfs als je in het verkeer komt en moet afremmen, zal de auto laag blijven.

Tot slot bieden nieuwe sets banden voor zowel de 19- als 21-inch wielmaten een lagere rolweerstand, maar omgekeerd ook een hogere ultieme grip. Wie voor alle seizoenen gaat, krijgt een Tesla-specifieke revisie van de Goodyear Eagle Touring, terwijl het rubber voor de zomer ofwel Michelin Pilot Sport 4 of 4S is.

Wat is oud in een Model S 2019 Long Range:

Het is een goede zaak dat de originele Model S erg mooi was, want hij is er nog steeds, min of meer visueel ongewijzigd. Die 2016 knip en tuck deed echt wonderen om een verder te drukke neus op te ruimen, maar elders is het allemaal erg hetzelfde.

Dat gaat door op het interieur. Door de jaren heen zijn er enkele nieuwe afwerkings- en kleurkeuzes toegevoegd, maar voor een auto die begint bij € 85.000,- is het interieur van de Model S Long Range helaas gebrekkig. De materialen zijn over het algemeen goed en ik waardeer de keuze voor veganistisch leder, hoewel velen de voorkeur geven aan het echte werk. De algehele uitstraling en verfijning verbleekt hier in vergelijking met zelfs iets als de Volvo V60, die voor minder dan € 40.000,- verkrijgbaar is. In een meer appel-naar-appel vergelijking biedt Audi’s (weliswaar kortere reeks) E-Tron veel betere accommodaties voor een startprijs van €74.800,-.

En het is niet alleen de uitstraling die ontbreekt. Tesla biedt nog steeds geen geventileerde stoelen en dat infotainmentsysteem, dat in 2012 zo opvallend was, voelt nu gedateerd aan. Erger nog, het ontbreekt nog steeds aan ondersteuning voor zowel Android Auto als Apple CarPlay. Een 360, bird’s eye parking view ontbreekt ook, wat extra verbijsterend is gezien het duizelingwekkende aantal camera’s op schijnbaar elk oppervlak van de auto.



Zo, 7 jaar, ontbreekt het Model S nog steeds een aantal vrij belangrijke functies, maar dat wordt gecompenseerd door andere, vaak nieuwe functies die in de loop der jaren aan de auto zijn toegevoegd — veel zelfs met terugwerkende kracht geleverd aan oudere auto’s via de beroemde over-the-air updates van Tesla.

De stuurautomaat is de meest opvallende en gemakkelijk de meest controversiële. De Autopilot omvat een reeks van verschillende veiligheids- en comfortfuncties en is sinds de introductie in 2014 radicaal geëvolueerd. Het systeem heeft zijn ups en downs gehad, en zeker een paar PR-zwarten, maar zoals het vandaag de dag is het opmerkelijk goed, twijfelachtig het meest uitgebreide systeem in zijn soort beschikbaar in de Belguim.

Hoewel het systeem niet de hands-off mogelijkheden van Cadillac’s Super Cruise heeft, is de Autopilot nuttiger op meer wegen en kan hij, met Navigate on Autopilot, nu automatisch van rijstrook wisselen en zelfs uitgangen nemen. Het is zo goed dat u in de verleiding komt om uw handen van het stuur af te nemen, en dat is de reden waarom zoveel mensen dat wel doen, maar niet doen. Ik wil u er nog eens aan herinneren dat dit geen zelfrijdende auto is. Hou je handen op het stuur en je ogen op de weg, mensen.

De stuurautomaat is zo goed dat je in de verleiding komt om je handen van het stuur af te nemen, daarom doen zoveel mensen dat wel, maar alsjeblieft niet.

In de infotainmentschermen zitten nog veel meer kleine dingen verstopt, waarvan je er veel nooit zou vinden, tenzij je weet waar je ze moet zoeken. De hondenmodus is een persoonlijke favoriet, want mijn pups houden niet veel meer van rijden, maar moeten in de warmere maanden thuis blijven. Met de hondenmodus kies je een temperatuur en de auto houdt het daar zelfs nadat je de deuren hebt afgesloten. Cruciaal is dat de auto ook een grote, vriendelijke boodschap toont die hopelijk voorkomt dat een goedbedoelde voorbijganger inbreekt en binnenkomt.



Dat bouwt voort op de geavanceerde functies die de Model S 2019 Long Range altijd al heeft geboden, en een aantal nieuwe goodies, zoals de wachtstand, die al die camera’s zal gebruiken om alles wat er om je geparkeerde auto heen gebeurt, te filmen. Er is zelfs een nieuwe Tesla Arcade, een potentiële inkomstenstroom die de auto-industrie nog nooit eerder heeft gezien.

Rijtest in een 2019 Tesla Model S Long Range:

Oké, dat is allemaal geweldig, maar hoe rijdt de Model S 2019 Long Range? Opmerkelijk goed, ik ben blij te kunnen melden. De Model S is altijd al een beetje een raketschip geweest en dat is het nog steeds. De scoot naar 60 in 3,7 seconden is indrukwekkend, maar zoals altijd met EV’s vertelt hij niet het verhaal van hoe snel de auto aanvoelt. Het is verslavend om op elk moment je weg te kunnen spuiten met slechts een beweging van je rechter enkel is verslavend – maar niet goed voor je bereik.

Dus dat aspect van de Model S is niet veranderd, maar de wegligging wel, en ten goede. De Model S was altijd al een comfortabele auto en een redelijk capabele handler, maar het voelde nooit echt comfortabel om geduwd te worden. Hij kon een mooie lijn door een bocht houden op snelheid, maar raakte een hobbel of probeerde snel van richting te veranderen en de dingen zouden uit elkaar beginnen te vallen.

Het nieuwe onderstel en de nieuwe banden bieden zowel een aanzienlijk betere rijkwaliteit als een beter weggedrag.

Dat is niet langer het geval. De nieuwe vering en banden bieden zowel een aanzienlijk verbeterde rijkwaliteit als een meer lonende wegligging. Het is een vrij opmerkelijke transformatie gezien het platform niet is veranderd, alleen de componenten die eraan zijn vastgeschroefd, maar die componenten zijn samengespannen om een auto te maken die, hoewel groot en zwaar, legitiem aantrekkelijk is.

Maar er is een vlieg in de zalf die ik in eerdere versies van de Model S nooit heb opgemerkt, en dat is koppelbesturing. Hoewel lang niet zo slecht als bijvoorbeeld een Mazdaspeed 3 of Saab 9-3 Viggen of eender welke voorwielaangedreven auto met voorwielaandrijving van weleer, moest ik wel een stevige grip op het stuur houden bij hard accelereren. Dit was vooral het geval in de regen. Ik heb in de loop der jaren in vele smaken van de Model S gereden en heb dit nog nooit eerder opgemerkt, dus ik ben geneigd om met de vinger te wijzen naar het verhoogde koppel van die nieuwe motor. Het kan echter net zo goed het gevolg zijn van een verandering in de wieloffset of een andere geometrieverandering. Hoe dan ook, het zou me niet verbazen als Tesla een manier zou vinden om dit via software-update op te lossen. Het zou niet de eerste keer zijn.

En hoe zit het met dat legendarische bereik? Voor mijn test heb ik in 609 km afgelegd en 109,6 kWh aan lading “verbrand”. Gezien het 100 kWh pack, geeft dat een theoretisch maximum bereik van 348 mijl — wat natuurlijk onmogelijk is gezien het feit dat je niet echt toegang hebt tot het volledige pack. Hoe dan ook, mijn testen omvatten tal van acceleratietests en een behoorlijk deel van… nou ja, laten we het een stevige rit noemen.



Voor de laatste 180 van die kilometers reed ik de auto op een normale manier, niet hypermilerend en zonder de snelweg te vermijden, maar ook niet bij elk stoplicht. Gezien het verbruik over die periode gaf de auto een theoretisch maximaal bereik van 614 km aan. Met andere woorden, ik twijfel er niet aan dat een EPO-rating van 370 mijl realistisch is. En natuurlijk indrukwekkend.

Concurrentie en prijzen 2019 Tesla Model S Long Range:

De sterkste concurrentie van de Model S 2019 komt van eigen bodem, in de vorm van zijn broer of zus, de Model 3 Long Range. Voor € 49.900,- plus € 1.125,- levering, krijgt u een kleinere, maar nog steeds comfortabele sedan die 498 km op een lading doet en in 4,4 seconden tot 60 km komt. Maar als prestaties is wat je wilt, nog eens € 10.000 brengt u in de Performance trim, met een daling van die tot 3,2 seconden. Als u hulp nodig hebt bij het beslissen over wat goed voor u is, onze handige Tesla kopers gids is gewoon het ticket.

Zelfs de Model 3 Performance is nog steeds een stuk goedkoper dan de startprijs van de Model S Long Range van 85.000 euro. Daarvoor krijgt u een zeer goed uitgeruste auto met automatische piloot en vierwielaandrijving. Elke andere kleur dan zwart kost u minimaal €1.500,-, het wit dat u hier ziet kost €2.000,-. 19-inch wielen zijn standaard, en dat zou mijn keuze zijn, maar 21s zijn €4.500 als je zo geneigd bent. Het volledig zwarte, Atari 2600-thema interieur is inbegrepen in de basisprijs, maar ik heb nog eens € 1.500,- opgehoest om zo’n beetje alles te krijgen.

En dan is er nog de € 6.000,- “self-driving” upgrade, die ik tot voor kort sterk afraadde. Nu, met de extra Autopilot-functionaliteit en Enhanced Summon, zou ik het echt overwegen. Totale prijs: € 94.500,- plus € 1.125,- levering.

Het luxe segment van de sedan is sinds 2012 behoorlijk in beweging en de Model S voelt in 2019 nog steeds indrukwekkend aan. De reeks, die nu al de beste in zijn klasse is, is nu nog verder weg van de concurrentie. De acceleratie blijft uitstekend en dankzij het nieuwe onderstel heeft de auto eindelijk een bijpassend rijgedrag. De stuurautomaat wordt steeds beter en nieuwe functies zoals de hondenmodus en de Tesla Arcade laten zien dat er nog veel meer leven in het verschiet ligt.



Maar, hoe futuristisch dat alles ook is, de auto heeft nog steeds dringend behoefte aan wat updates. Het interieur staat niet in het teken van de concurrentie en die weinige belangrijke ontbrekende kenmerken, zoals geventileerde stoelen, lijken alleen maar nieuwsgieriger naarmate de auto langer zonder die stoelen rijdt.

De nieuwe Tesla Model S Long Range 2019 is niet de volledige opfrissing waar velen op gehoopt hadden, maar misschien is dat wel goed. Dit is een grote stap voorwaarts voor wat al de meest bekwame elektrische luxe sedan op de markt was.Tesla

 

denieuwsteautos.be

Alles over auto's op een site. Kom meer te weten over u toekomstige auto voor dat u het koopt!. Deze blog vertelt u als over de nieuwste auto merken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: