Seat Arona 2019 Beoordeling

Rating € 16.590
  • Prestaties
  • Rijtest
  • Interieur
  • Passagiersruimte en Bagegeruimte
  • Veiligheid en Betrouwbaarheid
3.7

Samenvatting

Goed om te rijden, ruim van binnen en redelijk betaalbaar om te bezitten.

Voordelen:

  • Nette behandeling
  • Ruimer dan de meeste concurrenten

Nadelen: 

  • kwaliteit van het interieur
  • De bovenkanten zijn te prijzig
  • Rivalen hebben slimmer achterbanken

Seat Arona  2019 Gegevens:

Tot voor kort had Seat evenveel ervaring met de productie van SUV’s.

Seat Arona 2019 is vernoemd naar een kleine gemeente in Tenerife (Seat heeft een lange traditie van het zetten van namen aan haar auto’s voor hun plaatsen in Spanje), Seat Arona 2019 is gebaseerd op de kleine hatchback van Seat Ibiza, dus het is ongeveer dezelfde grootte als zijn naaste concurrenten, de Volkswagen T-Cross, Kia Stonic en Suzuki Vitara.

SEAT Arona full beam LED

Seat Arona 2019 is iets duurder dan sommige van zijn metgezellen, maar het is nog steeds goedkoper dan de Audi Q2, Mini Countryman en Volkswagen T-Roc, met vele varianten van de Arona beschikbaar voor minder dan € 20.000. Zelfs de goedkoopste Seat Arona 2019 versie wordt geleverd met een krachtige turbobenzinemotor van 94 pk 1,0 liter, dus u hoeft niet in het assortiment te stappen om de gewenste motor te vinden. Als u meer vermogen wilt, is een Seat Arona 2019 er een 1.0-liter motor met meer vermogen en een 1,5-liter benzine met 148 pk. Als alternatief is er een 1,6-liter diesel voor chauffeurs met een hoog kilometerrendement.

De glijdende achterbank van de T-Cross en de Renault Captur ontbreekt misschien, maar de bagageruimte is vergelijkbaar met die van een Volkswagen Golf, terwijl een paar meter achterin zonder al te veel problemen past.

Seat Arona 2019 Prestaties en Rijtest:

Motor en versnellingsbak.

De goedkoopste motor (een 1.0-liter turbobenzine) pompt slechts 94 pk, al is hij gewaagder dan je je kunt voorstellen, dus hij voelt nooit frustrerend traag aan. Eigenlijk beschouwen we het als de keuze van de Arona-serie, vooral als de meeste mensen in en rond de stad rijden. Het enige probleem is dat het alleen beschikbaar is in de twee onderste instellingen.

De krachtigere Seat Arona 2019 114 pk sterke 1.0 motor (met het merk 1.0 TSI 115) maakt meer gebruik van de lage toeren en voelt in elke situatie energieker aan. De zesde versnelling maakt het ook meer ontspannen snelwegcruise. Aan de top van de reeks staat een Seat Arona 2019 turbobenzine van 1,5 liter en 148 pk. Zoals verwacht biedt Arona 2019 veel wendbaardere acceleratie dan alle 1.0-liter exemplaren, alhoewel hij de prijs van de Arona naar het gebied van grotere en meer volwassen auto’s zoals de Volkswagen T-Roc duwt.

Er zijn ook twee Seat Arona 2019 1.6-liter dieselmotoren met 94 pk of 114 pk. Het model met een lager vermogen voelt minder responsief en wendbaar dan de benzinemotoren, het is in feite de traagste motor in de lijn, maar het zal goed presteren in de stad en op incidentele ritten op de snelweg. Alhoewel we de 114 pk diesel nog niet aankunnen, zouden we toch zeggen dat er geen reden is om te kiezen voor een oliebrander in Arona als de benzine zo goed is als hij is.

Vering en rijcomfort.

Laten we duidelijk zijn: er zijn geen kleine SUV’s die bijzonder slim zijn in het grote geheel. Een Volkswagen Golf, bijvoorbeeld, verzacht alle obstakels beter dan welke andere auto in deze klasse dan ook.

Maar ga verder met de 17-inch legeringen (de kleinste die er zijn) en Arona gaat om met het soort hobbels en littekens dat in de meeste steden met een redelijke aplomb voorkomt, veel beter dan een Citroën C3 Aircross, Mini Countryman of Kia Stonic. Het is ook stabieler dan die auto’s op de snelweg.

De FR Sport- en Xcellence Lux-modellen hebben 18-inch wielen die de rit op steile wegen wat onstabieler maken, dus vermijd ze het beste. Naar welke Arona je ook gaat, de T-Cross heeft nog steeds iets verfijnder te maken met grotere obstakels, terwijl de iets grotere T-Roc nog beter is.

Een van de beste dingen van Seat’s Ateca is hoe leuk het is om ermee te rijden, een uitzonderlijke kwaliteit onder de SUV’s, vooral aan deze kant van de markt. En het goede nieuws is dat Seat met Arona in het algemeen de bal niet heeft verloren.

Sterker nog, omdat de Arona 2019 lichter en iets lager is dan de vloer van zijn oudere broer, verandert de Seat Arona 2019 juist met meer enthousiasme van richting en leunt hij minder vaak als hij dat doet. Misschien nog belangrijker, het is veel wendbaarder en onderhoudend dan de meeste van haar directe concurrenten, met inbegrip van de C3 Aircross en Renault Captur. De Stonic blijft nog meer rechtop staan door de krappe bochten en houdt hem met meer kracht vast, maar de richting van die auto heeft minder gevoel.

De FR en Xcellence Lux modellen met rangestop hebben een functie die Drive Profile wordt genoemd, waarmee u het gewicht kunt aanpassen. Zelfs in de normale modus kan het stuurwiel geleidelijk aan zwaarder worden naarmate het stuurwiel draait, in vergelijking met de vrij lichte besturing (maar nog steeds nauwkeurig) zonder transmissieprofiel.

Geluid en trillingen

Seat Arona 2019 1.0-liter TSI-motoren hebben slechts drie cilinders en zullen een paar trillingen door de pedalen sturen, vooral bij hard werken. De viercilinder 1.5 benzine is zeker zachter, maar geen van de benzinemotoren is vervelend.

Voor Arona 2019 dieselmotoren hebben we alleen met de 1.6 TDI 95 gereden en die is, zoals verwacht, hoger dan de benzine. Het is niet te ruw of onaangenaam geluid, maar het is merkbaar luider dan benzine, vooral bij het accelereren. Ook is er iets meer trilling door de pedalen.

Met meer dan 50 km/u hoor je de wind de spiegels van de deuren van Arona ritselen en is er een beetje lawaai op de weg, meer dan wat je hoort op een T-Cross of T-Roc. Meer positief is dat de koppeling en versnellingspook van Arona 2019 ook een nauwkeurigheid hebben die je in de meeste andere kleine SUV’s niet zult vinden.

Seat Arona 2019 Interieur:

Rijpositie en dashboard.

SEAT Arona lederen stuurwiel

De rijpositie van de Seat Arona 2019 is fundamenteel solide, met veel zit- en pedaalverstellingen die perfect aansluiten op het stuurwiel. Sommige van onze beoordelaars willen echter dat het stuurwiel iets meer naar het bord toe wordt ingetrokken en het is vermeldenswaard dat alleen de Xcellence-modellen en de bovenstaande modellen een centrale armsteun voorin hebben.

SEAT Arona interieur smart screen
Je voelt je alleen iets hoger op de grond dan in een gewone kleine hatchback, dus verwacht geen goede SUV-rijpositie. Als dat een doorslaggevende factor is, is het de moeite waard om in gedachten te houden dat je je goed voelt op de Suzuki Vitara en de Volkswagen T-Cross, hoewel geen van beide de bestuurders in de wolken zet zoals een Range Rover dat doet.

Ondertussen is het Arona-bord logisch geordend, met dikke, duidelijk gelabelde knoppen en een naar de bestuurder toe neigend bedieningspaneel van de airconditioning, zodat hij tijdens het rijden gemakkelijk kan lezen en bedienen.

SEAT Arona versnellingspook

Zichtbaarheid, parkeersensoren en camera’s.

Gelukkig is het opvallende uiterlijk van de Seat Arona 2019 niet ten koste gegaan van het zicht naar voren. De zuilen van de voorruit belemmeren het zicht niet te veel, zelfs niet bij het verlaten van de gewrichten, en het feit dat het iets hoger aanvoelt dan in een conventionele hatchback vergemakkelijkt de evaluatie van de ledematen van de auto.

De achterzijde van de Arona 2019, die een zeer sterke stijl heeft, maakt het moeilijker om hem van achteren te zien wanneer hij geparkeerd staat. Alle uitrustingen zijn echter, behalve de instapmodel SE, voorzien van parkeersensoren achteraan, terwijl de Xcellence Lux-modellen ook zijn voorzien van sensoren voorin de auto en een achteruitkijkcamera.

De krachtige LED-koplampen zijn standaard op FR en boven de modellen en bieden een veel beter nachtzicht dan de goedkopere versies van Seat Arona 2019.

Satellietnavigatie.

Elke Seat Arona 2019 heeft een infotainmentsysteem met een touchscreen, dat gaat van 6,5 in. In SE-ingangsniveau tot 8,0 in. Dat niveau van de apparatuur is ook het uitgangspunt voor ingebouwde satellietnavigatie, een DAB-radio, draadloos opladen van de telefoon en de Apple CarPlay en Android smart phone mirror.

Het kleinere touchscreen is een beetje ingewikkeld, maar de 8.0in versie is over het algemeen uitstekend. Het is scherp en helder en reageert snel wanneer u erop klikt, terwijl het menusysteem eenvoudig te begrijpen is. In feite is het een van de beste informatie- en entertainmentsystemen in de klas, hoewel het feit dat het een aanraakscherm is maakt het een beetje vervelend om te gebruiken tijdens het rijden.

Kwaliteit

De nauwe banden van Seat Arona 2019 met Ibiza zijn hier duidelijk zichtbaar. In feite zijn de interieurs van beide auto’s vrijwel identiek. Het bord van Arona 2019 is uitsluitend gemaakt van hardplastic, meestal grijs, alhoewel alles strak in elkaar lijkt te zitten en het leer op het stuurwiel niet goedkoop of plakkerig aanvoelt.

SEAT Arona Comfort and Height. Klantgerichte SEAT Arona zwarte stoelen weergeven

Het dure leer omwikkelde dashboard van de high-end modellen lijkt misschien een kleinigheidje, maar het is een trucje dat de Range Rover al jaren gebruikt en helpt het interieur van de Arona echt op te tillen.

Seat Arona 2019 Passagiersruimte en Bagageruimte:

Voorruimte

Zelfs als je meer dan twee meter lang bent, borstel je je haar niet op het dak van Arona 2019 en de stoelen zullen voldoende glijden om Alles op je been te kunnen plaatsen. Ook de schouderruimte is indrukwekkend, waardoor de Seat Arona 2019 net zo ruim aanvoelt als sommige auto’s uit de vorige klasse.

SEAT Arona interieur voorstoelen

De voorportierbakken zijn niet de grootste, maar er is een klein vakje voor de versnellingspook om uw telefoon of sleutels in op te bergen, samen met een behoorlijk bemeten dashboardkastje. Het opbergpakket van de Xcellence-modellen is voorzien van een praktische opberglade onder de bestuurdersstoel.

Achterruimte

Ja, de Seat Arona 2019 is een kleine SUV, maar u zult verbaasd zijn hoe breed hij achterin is, vooral gezien de geschiedenis van Seat, waarin hij de voorkeur geeft aan gebeitelde blikken boven praktische aspecten.

Er is veel meer beenruimte in Seat Arona 2019 dan bijvoorbeeld achterin de Hyundai Kona en de Citroën C3 Aircross, dus een paar meter passen er gemakkelijk in. Houd er wel rekening mee dat de Suzuki Vitara en de Volkswagen T-Cross nog meer beenruimte hebben.

Het dragen van drie personen achterin is echter, misschien als verrassing, een beetje krap voor alle betrokkenen. Als je dat moet doen, is de Volkswagen T-Roc een iets betere gok, hoewel het beter kan met iets groters.

Klapbare zitting en flexibiliteit.

De Seat Arona 2019 heeft geen praktische trucs, zoals het verschuiven van de achterbank of een opklapbare voorpassagiersstoel. Beide zijn verkrijgbaar bij sommige concurrenten, zoals de C3 Aircross, terwijl de T-Cross en de Renault Captur een schuifbare achterbank krijgen.

De achterbank van de Arona 2019 is opgevouwen tot een 60/40-verdeling, maar er zijn geen handgrepen in de kofferbak om dit proces te vergemakkelijken. In plaats daarvan moet je de achterdeur openen en op een knop drukken die naast de hoofdsteunen achteraan zit, een beetje als een puinhoop.

Kofferbak

De 400-liter Bagageruimte van  Seat Arona 2019 boot dwergt die van de Stonic en de Kona en is bijna een wedstrijd voor een Renault Captur. Het zal echter nog meer boodschappen, bagage of compostzakken in een C3 Aircross of T-Roc passen.

Een in hoogte verstelbare bagageruimtevloer is standaard op alle Arona uitrustingsniveaus. Bij de hoogste configuratie verkleint hij de rand bij de ingang van de bagageruimte en zorgt hij ervoor dat er geen vervelend opstapje op de vloer van de verlengde bagageruimte staat wanneer de achterbank is opgevouwen.

Seat Arona 2019 kosten Veiligheid en uitstoot:

Kosten en CO2-Uitstoot.

De Seat Arona 2019 is iets duurder om te kopen dan zijn directe concurrenten, zoals de Nissan Juke en de Renault Captur, maar dit is te wijten aan het feit dat het niet zo snel moet afschrijven als zijn concurrenten en zelfs de instapmodel is redelijk goed uitgerust (meer daarover in de volgende sectie).

Bovendien, De Seat Arona 2019 is goedkoper dan de Volkswagen T-Cross en de meeste kopers zullen niet kopen met contant geld, hoe dan ook, ze zullen zich abonneren op een PCP financiële overeenkomst, en Arona biedt lagere maandelijkse betalingen dan veel van zijn rivalen, met inbegrip van genoemde. Volkswagen

Ook het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van De Seat Arona 2019 zijn indrukwekkend, vooral voor dieselmotoren. Ook de 1,0 liter benzine maakt indruk; de 1,0 TSI 95 (ons assortiment) scoorde in onze echte MPG-tests gemiddeld een zeer geloofwaardige 45,9mpg.

Uitrusting, opties en extra’s.

Zelfs de instapmodel SE afwerking geeft u 17 inch legeringen, cruisecontrol, airconditioning, automatische koplampen, een contrastkleurig dak en metaalverf met een keuze aan dakkleuren. Wij adviseren echter nog steeds de upgrade naar SE-technologie; dit geeft u een veel beter infotainmentsysteem en parkeersensoren achteraan.

Echter, de FR instelling is waarschijnlijk de meest populaire optie. De meeste extra’s die je krijgt over de details van de SE-technologie zijn stylingdetails – verschillende voor- en achterbumpers, getinte ruiten en dergelijke, maar ze hebben ook weercontrole en ruitenwissers met regensensor.

Ga hoger op de afwerkingsschaal en Xcellence voelt luxueus aan met zijn verchroomde dakrails en raamprofielen, en voegt het gemak van sleutelloze instap en adaptieve cruise control toe. U kunt nog verder gaan met de Xcellence Lux, die microvezel suède stoelen, 18-inch legeringen en het automatische parkeersysteem Seat toevoegt. U zult echter het type geld uitgeven dat een grotere of mogelijk grotere SUV u zou opleveren. Vergeet niet dat Seat geen opties maakt; als je eenmaal de ideale specificatie hebt gekozen, kun je alleen nog maar kiezen voor de kleur van de lak. U hoeft echter in ieder geval niet extra te betalen voor een metallic afwerking.

Betrouwbaarheid

De Arona 2019 is te nieuw om in 2019 te verschijnen. Welke auto? Betrouwbaarheidsonderzoek Hetzelfde kan worden gezegd van de laatste Ibiza, de auto waarop de Arona is gebaseerd. Seat als merk kwam echter in het midden van de schoorsteen terecht, een goed resultaat in plaats van een uitstekend resultaat.

Alle versies van de De Seat Arona 2019 worden geleverd met 2 jaar garantie met een onbeperkt aantal kilometers en een derde jaar garantie die tot 60.000 km dekt.

Natuurlijk kunt u extra betalen om uw garantie te verlengen als u van plan bent uw Seat Arona 2019 langer te houden.

Bescherming en beveiliging

Elke Seat Arona 2019 wordt geleverd met automatische noodremming (AEB) en bandenspanningscontrole en een upgrade van de Xcellence-trim zorgt voor een dodehoekcontrole en een waarschuwing voor dwarsverkeer achterin.

Net als de Captur en de Citroën C3 Aircross kreeg Arona vijf sterren (van de vijf) voor de veiligheid van Euro NCAP en scoorde Seat Arona 2019 beter dan de twee rivalen op het gebied van bescherming van volwassenen en voetgangers. De C3 Aircross behaalde echter een iets hogere score in de kinderbeschermingstest en de T-Cross behaalde betere cijfers op alle gebieden.

Het is ook teleurstellend dat u moet upgraden naar de FR-versie om alleen een alarm te krijgen. Kies voor SE- of SE-technologie en uw Arona zal gemakkelijker te penetreren zijn dan sommige van uw concurrenten.

denieuwsteautos.be

Alles over auto's op een site. Kom meer te weten over u toekomstige auto voor dat u het koopt!. Deze blog vertelt u als over de nieuwste auto merken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: