Nieuwe Opel Corsa (2019) Beoordeling

Prijs € 15.800
  • Rijtest
  • Interieur
  • passagiersruimte
  • Veilighied en betrouwbaarheid
  • Motor
2.5

Opel Corsa is een van die auto’s die je niet echt een autoliefhebber hoeft te zijn om mee te rijden of te kopen.

Overal op de Belgische wegen sinds 1993 kan Corsa u bedanken voor het feit dat u duizenden nieuwe chauffeurs vrijheid van handelen geeft. Een betaalbare verzekering en lage kosten maken hem ideaal voor nieuwe bestuurders en zijn populariteit, waardoor de reparatiekosten voor het geval dat het ergste gebeurt, kunnen worden verlaagd.

Net als de concurrenten, de Ford Fiesta, de Renault Clio en de Peugeot 108, worden de Corsa’s al jaren vernieuwd en de nieuwste modellen zijn de meest geavanceerde – ver van de benige motor die de naam voor het eerst gebruikte. . . Naast het nieuwste infotainment en een royale standaarduitrusting is ook de kwaliteit van het interieur en de constructie van de Corsa veel beter. Maar, in aanwezigheid van zulke sterke rivalen, had het echt geen keus.

Ook de concurrentie van Seat Ibiza op het gebied van de bestuurder spreekt hem aan, en van Skoda Fabia, Hyundai I20 en Kia Rio als het gaat om de praktische uitvoerbaarheid en het gebruiksgemak. Is de Corsa, met veel van deze keuzemogelijkheden op de markt voor kleine auto’s, nog steeds het overwegen waard?

Hoe Is het om de Corsa te rijden?

opel corsa

rijd met de nieuwe Opel Corsa drie-cilinder turbo en je zult niet teleurgesteld zijn. Hij mag dan slechts 998cc zijn, hij produceert een koppel tot 113 pk en 123 koppel (er is ook een 89 pk sterke versie), en de relevante onderdelen van de stapel met normale besturing. Nee, dit is geen heet luik, maar de motor is zeer stil (hij heeft een balanceringsas om een storende 3-cilinder schok te doven), en je kunt op de snelweg rijden in stilte die nauwelijks hoorbaar is.

Het stuurwiel is ook veel beter dan voorheen, en het rijdt en hanteert zeer goed, hoewel we het ‘VX-Line’ sportonderstel zullen vermijden omdat het de neiging heeft om de rijkwaliteit te verbeteren zonder het vermogen om bochten te nemen te vergroten. De versnellingsbak is degelijk en comfortabel. Dit is een zeer respectabel luik. Er is ook het ‘City’ stuurwiel dat het parkeren gemakkelijk maak.

Opel Corsa’s met 17-inch lichtmetalen velgen (SRi VX-Line modellen Nav Black en GSi) zijn standaard voorzien van een sportonderstel. Deze stevigere configuratie vereist iets harder rijden op scherpe hobbels, alhoewel dit op de meeste ondergronden redelijk is afgesteld.

Het comfort onderstel is echter beter, het is merkbaar zachter op grotere hobbels en meer compound op indringers zoals drain caps en dilatatievoegen. Op de golvende stadswegen kan de weg nog steeds iets ruwer zijn en geen enkele Opel Corsa kan zo comfortabel rijden.

Wind en bandenlawaai vormen samen een constant achtergrondgeluid bij snelheden op de snelweg, vooral op 17- en 18-inch Corsa’s. Alle Opel Corsa-motoren klinken ruw, zelfs bij een matige snelheid. Rivalen als Polo en Ibiza zijn stillere cruisers.

Afhankelijk van de gekozen motor is er standaard een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak.

Als u een automatische versnellingsbak nodig hebt, vermijd dan de soepele vijfversnellingsbak Easytronic en kies voor de zesversnellingsbak, maar deze is alleen leverbaar met de 1,4-liter motor van 89 pk.

Hoe ziet het Interieur van nieuwe Opel Corsa eruit?

interieur

Hoewel de overeenkomsten tussen de vorige generatie en deze generatie Corsa ondanks de make-over zowel binnen als buiten duidelijk zijn, draagt het dashboard in belangrijke mate bij aan de sfeer van Opel.

Dit is een belangrijke kwalitatieve sprong van de hardere en minder aantrekkelijke kunststoffen van zijn voorganger naar die met veel glanzend zwarte oppervlakken en een zachte vormgeving voor de bovenkant van het dashboard. Niet alleen voelt het meer luxe aan, maar het is ook beter gebouwd en onderdrukt het geluid effectiever.

Een deel van het schakelmateriaal komt van andere Opels, waaronder de dikke cilindrische zuil van de stuurkolom voor ruitenwissers en richtingaanwijzers, maar de meeste bedieningselementen en knoppen zijn mooi.

Het multimediale multimedia-aanraakscherm van IntelliLink van zeven inch, bijzonder geschikt voor designmodellen, is bijzonder eenvoudig te gebruiken. De duidelijke grafische weergave en de responsieve interface maken het gemakkelijk te gebruiken terwijl het een USB-audioverbinding en Bluetooth-synchronisatie biedt voor zowel telefoon- als streaming-behoeften, maar de reden waarom het scherm zwart zou moeten worden wanneer het aangepaste volume ook vervelend verontrustend is.

Uw rijcomfort in Opel Corsa is geoptimaliseerd, met een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel op alle Corsa’s, evenals een verstelbaar stuurwiel in hoogte en hoek en elektrische spiegels.

Het zicht naar voren is goed, geholpen door kleine driehoekige ramen voor de voordeuren, terwijl de achteruitkijkcamera en optionele parkeersensoren het zicht naar achteren kunnen verbeteren.

Het blijft een zeer gemakkelijke auto om mee te rijden, maar met een hogere schokdemping en spoorstoten dan voorheen, en een lichter en directer elektrisch stuurbekrachtigingssysteem, dat verder kan worden verlicht om de wendbaarheid in de stad te verbeteren.

Al met al is het een meer ontspannen omgeving, met veel uitrusting en hoogwaardige materialen die in het hele interieur worden gebruikt, hoewel de afmetingen identiek zijn aan die van voorheen.

Het is niet zo’n slechte zaak dat de uitgaande Corsa een kleine, ruime auto is, wat betekent dat twee zesvoeters achter inzittenden van dezelfde hoogte, die voorin zitten, in een redelijke ruimte moeten kunnen ontspannen. Een vijfde persoon op de centrale achterbank drukken is minder draaglijk.

De juiste rijpositie is eenvoudig te vinden alle Corsa modellen zijn voorzien van een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een verstelbare kantel- en afstandsstuurkolom. Het zicht is ook goed, het grote glasoppervlak van de Corsa blijft van voren af aan goed zichtbaar.

Alle modellen, behalve de standaardbasis. Actief, zijn uitgerust met airconditioning, terwijl airconditioning als optie beschikbaar is op versies in de bovenste echelons van de Corsa-hiërarchie.

Het infotainment is geoptimaliseerd van de Energy-modellen van Opel en het IntelliLink-touchscreen. De graphics zijn duidelijk en responsief, Bluetooth-connectiviteit is ook nuttig, maar we vonden het niet prettig hoe, als je het volume aanpast, het hele scherm zwart wordt, met uitzondering van de witte getallen, die enigszins afleiden van het perifere zicht bij het gebruik van de stuurwielbediening.

Veiligheid en Betrouwbaarheid van Opel Corsa:

Opel Corsa heeft zes airbags, een bandendrukmeter en een hellend starthulpmiddel. Het belangrijkste is dat er geen automatische noodstop, waarschuwing voor het verlaten van de rijstrook of signaalherkenning is. En, helaas, moet je extra betalen voor een alarm op alle versies behalve GSi.

Let niet te veel op de viersterren Euro NCAP-veiligheidsresultaten, want de test werd in 2014 uitgevoerd volgens minder strenge criteria. Als hij vandaag opnieuw getest zou worden, zou hij een beduidend lagere score kunnen halen. Thatcham testte ook de veiligheid van de Corsa en kende hem vier van de vijf sterren toe voor zijn weerstand tegen diefstal.

Komt er een hybride of elektrisch Corsa?

Hybride Opel Corsa’s zijn waarschijnlijk niet onderweg, want de PSA-groep, eigenaar van Opel, is niet van plan om kleine hybride auto’s te bouwen. Maar net als bij de Peugeot 208 zal de Corsa vanaf de introductie in zuiver elektrische vorm worden aangeboden.

Volgens Opel kan de Corsa-e 205 km afleggen op een enkele lading, hoewel de actieradius kan worden uitgebreid tot 36% wanneer de efficiëntere “Eco”-modus wordt gekozen. Als dit waar is, betekent dit dat de Opel Corsa-e in potentie een indrukwekkende 278 km kan rollen voordat de accu’s moeten worden bijgevuld, maar het zou ons niet verbazen als eigenaren dit in de echte wereld doen.

In afwachting van de sportievere GSi- en VXR-benzineversies zal de elektrische Opel Corsa ook de krachtigste versie van de supermini zijn, waarbij Opel een maximaal vermogen van 132 pk. En dankzij het beschikbare directe koppel van de elektromotoren is het waarschijnlijk dat het ook de snelste Corsa zal zijn, ver weg van het licht.

Kosten en Transmissies

Er is een groot aantal versies en motoren om uit te kiezen, dus de Opel Corsa gaat van de verleidelijke verleiding naar de duurste.

We schatten dat de keuze van de actieradius de 1,4 liter 99 pk Turbo in Energy Trim is. De prijs is veel lager dan de equivalente versies van de Ford Fiesta en de  Volkswagen Polo en komt ongeveer overeen met die van de Skoda Fabia. Als je een krapper budget hebt en je krijgt een fatsoenlijke combinatie van prestatie- en prestatie-optimalisatie, dan is de 89pk motor met de Design fit voordeliger.

corsa 2019

Als je bij PCP Finance koopt, is het een goed idee om regelmatig de website van Opel te controleren, omdat speciale aanbiedingen soms alleen op bepaalde uitrustingsniveaus beschikbaar zijn. In het algemeen kost de Opel Corsa kan u iets meer kosten per maand dan een equivalent van Ibiza of Fabia.

Opel verkoopt en wijzigt regelmatig de uitrustingsniveaus en biedt over het algemeen een selectie van modellen met een beperkte oplage en een veelvoud aan kits tegen een redelijke prijs.

Als u de Corsa zo goedkoop mogelijk wilt houden, kies dan voor de Active Trim, die cruise control, elektrische ramen, een met leer omwikkeld stuurwiel en een verwarmde voorruit omvat, maar niet veel.

Wij zijn van mening dat de Energy trim het meest verstandig is. Dit voegt essentiële airconditioning, automatische verlichting en ruitenwissers en een veel beter infotainmentsysteem toe. Het ontwerp en de SRi Nav sierstrips zijn het overwegen waard op basis van de behoeften van uw gadget. De SE Nav bekleding, die verwarmde voorzetels en een automatische reactie bij een OnStar-aanrijding toevoegt, is iets te duur. Hetzelfde geldt voor de SRi VX-Line Nav en de GSi-versies in de voorhoede van het gamma.

Facebook Comments

denieuwsteautos.be

Alles over auto's op een site. Kom meer te weten over u toekomstige auto voor dat u het koopt!. Deze blog vertelt u als over de nieuwste auto merken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: