Nieuwe Toyota Mirai 2020 Beoordeling

  • Motor Prestaties & Rijtest
  • Interieur
  • Ruimte
3

Toyota

Nieuwe Toyota Mirai 2020 Beoordeling

Als u op zoek bent naar vervoer zonder uitstoot, is een batterij-elektrisch voertuig (BEV) niet uw enige optie. De Toyota Mirai 2020 is een elektrisch voertuig dat elektriciteit opwekt met behulp van waterstof, zuurstof en een brandstofcel, en zijn enige uitlaatgassen zijn waterdamp. De Mirai wordt aangedreven door waterstof en het tanken duurt slechts vijf minuten. Deze middelgrote sedan heeft een actieradius van meer dan 300 km en biedt een rustig en comfortabel rijgedrag dat het dagelijkse woon-werkverkeer aangenamer kan maken. Helaas is de beschikbaarheid van de Mirai beperkt tot die plaatsen die dicht bij de waterstoftankstations liggen, en het netwerk van deze faciliteiten is dun gezaaid. Daarom wordt deze Toyota momenteel in slechts twee staten aangeboden: Hawaï en Californië.

Nieuwe Toyota Mirai 2020 Beoordeling

Motor Prestaties en Rijtest

Met de slimme technologie onder de huid, zou je je zorgen kunnen maken dat de Mirai moeilijk te besturen zal zijn. Het goede nieuws is dat het niet anders is dan een gewone automatische of elektrische auto. Je drukt gewoon op een knop om hem aan te zetten, selecteert rijden op de versnellingspook, laat de handrem los en je bent weg.

Net als bij elektrische auto’s op accu’s is er maar één versnelling, dus het gaat heel soepel en het bouwt snel op tot zo’n 30 km/u. De acceleratie gaat daarna weer verder, maar de snelheid is nog steeds hoger dan die van veel vergelijkbare dieselcoupés. Als je je voet neerzet, krijg je een verre zeur van de motor, samen met wat gedempte geborrel uit de brandstofcel. Toch is het stil met niet te veel wind- of weggeluiden.

Het comfort maakt ook indruk. U voelt expansiegewrichten en kuilen, maar ze worden effectief gladgestreken om te zorgen voor een ontspannende vooruitgang. Ga over een grote kuif of druk en het is vrij zwevend, maar nooit uit-zettend.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat de behandeling niet scherp is. Zet de auto snel in een bocht en er zijn veel carrosserieën die mogen leunen, hoewel de grip hoog is. De voorbanden zijn goed bestand tegen breeduit glijden, maar we willen graag iets meer gewicht aan de iets vage besturing. Deze vaagheid betekent dat er veel kleine correcties moeten worden aangebracht om de auto op zijn plaats te houden.

Interieur

Het Interieur is het niet verwonderlijk dat mensen Toyota’s beslissing om de Mirai niet als Lexus te bestempelen, in twijfel hebben getrokken.

Het interieur is een snee boven de meeste andere Toyota’s in tactiliteit en afwerking, vermoedelijk om het te helpen het relatief grote prijskaartje in te vullen. En hoewel het gebruik van een glimmende kunststof fascie niet is uitgesloten, voelt het interieur op andere punten aangenaam zacht aan.

Nieuwe Toyota Mirai 2020 Beoordeling interieur

Toyota heeft het idee ter harte genomen dat het een waterstofcel kan laten passen in een bescheiden, praktische auto en de Mirai komt over als een oplossing van de juiste grootte.
Het zicht wordt een beetje belemmerd door het dubbele dashboard met dubbele informatiedisplays, maar verder is het interieur net zo ruim als een kleine berline.
De cabine wint geen prijzen voor de ruimte achterin, maar het feit dat er ondanks alle gubbins die eronder zitten, vrij comfortabel plaats is voor twee middelgrote volwassenen, is een soort triomfantelijke prestatie.

Je zou je waarschijnlijk niet realiseren dat Toyota ruimte heeft moeten vinden voor een brandstofcelstapel en twee waterstoftanks, totdat je in de kofferbak keek. Zelfs hier is er een bruikbare 361 liter, maar de ingekorte lengte (vergeleken met wat je zou vinden in een conventioneel aangedreven auto) is een redelijke indicatie dat er laadruimte is opgeofferd.

Dit heeft wel enige invloed op de bruikbaarheid, maar doet nauwelijks afbreuk aan de basislevering van een bruikbaar en redelijk aangenaam interieur.
In de Mirai zijn diverse infotainment displays te vinden. De bovenste geven gedetailleerde informatie over de toestand van de hybride aandrijfbatterij en de krachtbron die de auto op elk moment aanjaagt, terwijl de boordcomputer dezelfde is als die van de nieuwe Prius.
Het is prettig gedetailleerd en geeft u een zuinig dagboek dat maanden in het verleden loopt, mocht u dat echt willen. U bedient hem met behulp van de duimconsoles op het stuurwiel en de menubewegingslogica is intuïtief genoeg.
De auto krijgt Toyota’s Touch 2 met Go Plus multimedia en satellietnavigatie, werkend via een 7.0in VGA-touchscreen en gekoppeld aan een 11-luidsprekers JBL premium hifi met DAB-tuner.

Veiligheid

Noch de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), noch het Insurance Institute for Highway Safety (IIHs) heeft de 2020 Toyota Mirai getest. Deze sedan is echter uitgerust met standaard rijhulpkenmerken die uw dagelijkse tocht van en naar het werk veiliger en minder stressvol kunnen maken. De belangrijkste veiligheidseigenschappen omvatten:

    • Standaard blinde vlek controle
    • Standaard waarschuwing voor dwarsverkeer achteraan
    • Standaard adaptieve cruisecontrol
    • Standaard parkeersensoren voor en achter
    • Standaard voorwaartse botsingswaarschuwing met voetgangers- en fietserdetectie

autoverzekering afsluiten



Autoverzekering vergelijken

Autoverzekering berekenen bij Corona Direct, Touring Verzekeringen, AXA, Allianz, Baloise, Vivium, Fidea, Athora, Optimco en Aedes

Snel en eenvoudig jouw autoverzekering van nieuwe Opel insignia GSI 2020 berekenen? Bereken dan via Verzekeringen in enkele minuten tijd de beste prijs voor je autoverzekering.

Facebook Comments

denieuwsteautos.be

Alles over auto's op een site. Kom meer te weten over u toekomstige auto voor dat u het koopt!. Deze blog vertelt u als over de nieuwste auto merken.

%d bloggers liken dit: