Nieuwe Opel Astra 2020 Beoordeling

Prijs: € 22.900
  • Motor Prestaties
  • Comfort
  • Interieur
  • Uitrusting
  • Kwaliteit
  • Bestuurder en passagiersruimte
  • Bagageruimte
3.1

Opel Astra 2020

Opel vernieuwt zijn standaardluik, maakt van Astra 2020 een zeer competente concurrent van de Focus een zeer competente concurrent.

 

Het is de nieuwe Opel Astra. heeft u de nieuwe grille en bumper gezien van 2020? Kijk. Opel is nu eigendom van PSA PeugeotCitroen, die kosten wil besparen door de modelreeksen zo goed mogelijk te integreren. Maar dat kost tijd. En tegen de tijd dat de deal werd gesloten, was Opel al hard aan het werk aan de Astra, te ver gegaan in het project om het annuleren van de Astra economisch haalbaar te maken. Een volledig nieuwe Astra, gebouwd op een PSA-platform, met gezamenlijk ontwikkelde aandrijflijnen, zou over twee jaar moeten meegaan.

Interieur in 2020

Ongeacht je maat of vorm, je moet het niet te lastig vinden om je comfortabel achter het stuur van de Astra te voelen. Zowel de stoel als het stuurwiel bieden veel verstelmogelijkheden, terwijl de pedalen en het stuurwiel netjes op elkaar zijn afgestemd. Alle belangrijke bedieningselementen zijn binnen handbereik en gemakkelijk te vinden.

Alleen de hogere uitrustingsstukken zijn echter standaard voorzien van een instelbare lendensteun. Zonder deze steun biedt de stoel niet veel ondersteuning voor de onderrug. De standaard voorzetels zijn ook een beetje vlak en niet ondersteunend in de bochten, alhoewel de sportstoelen die op de Sri-modellen zijn gemonteerd beter zijn.

Kies voor een Elite Nav- of Ultimate Nav-trim die een 8,0-inch digitaal display achter het stuurwiel biedt, in plaats van de conventionele wijzerplaten.
Als u om de binnenkant van de Astra heen kijkt, zijn er genoeg dingen om blij mee te zijn. Het dashboard maakt uitgebreid gebruik van zacht aanvoelende materialen, terwijl glanzend zwarte of verchroomde inzetstukken (afhankelijk van het uitrustingsniveau) helpen om de zaken op te fleuren.

Hoewel de nieuwe Astra van binnen netjes, en zeker pluche, is de Astra 2020 nog steeds ver achter de Volkswagen Golf en Skoda Octavia aan voor de algehele kwaliteit van het interieur. Er zijn nog wat goedkope kunststof te vinden als je goed genoeg kijkt, en sommige bedieningselementen, zoals de richtingaanwijzers en ruitenwissers, werken niet met de precisie van de Golf’s en Octavia’s. De Astra is een van de meest geavanceerde auto’s in de wereld.

Zelfs de instapmodellen van SE en Sri hebben een 7.0in kleurentouchscreen met een DAB-radio, Bluetooth en een USB-poort. Ingebouwd satellietnavigatiesysteem is niet inbegrepen, maar met de standaard Apple CarPlay en Android Auto smartphone mirroring kunt u navigatie-apps, zoals Google Maps en Waze, via het touchscreen van Astra gebruiken.

Hoewel het moeilijk kan zijn om te selecteren wat u wilt met behulp van het touchscreen (met name wanneer u over een hobbelige weg rijdt), zijn er handige sneltoetsen onder om u direct naar de functies die u wilt. Over het geheel genomen is het een goed systeem en is het ruwweg gelijk aan het systeem dat je in de concurrerende Ford Focus krijgt. De Golf en Skoda Scala hebben echter beide superieure systemen.

Hogere interieur uitrustingen worden ingebouwd in het navigatiesysteem en het touchscreen wordt 8,0-inch groter dan de Elite Nav- en Ultimate Nav-modellen met een grotere actieradius. De laatste biedt u ook een krachtig Bose-geluidssysteem.

Er zijn weinig klachten over de zichtbaarheid van de Astra als je uit de voorkant van de Astra kijkt. Relatief smalle voorruitzuilen en decennialange zijruiten aan de voorkant geven u een vrij goed zicht op kruisingen.

Helaas is het zicht naar achteren niet zo indrukwekkend. De dikke achterpijlers van de Astra verduisteren het zicht over de schouders, waardoor parkeren en andere manoeuvres bij lage snelheden lastig zijn.

Parkeersensoren voor en achter zijn als optie samen verkrijgbaar, of, voor niet veel meer, kunt u het optionele Parkeerpakket (standaard op de Ultimate Nav modellen) kopen. Dit omvat niet alleen de sensoren, maar ook een jaloeziebewaking en een automatisch parkeersysteem dat een geschikte ruimte kan identificeren en de auto voor u in de auto kan sturen. Het pakket is vooral het overwegen waard als je een nerveuze parkeerder bent.

Er zijn geen gedurfde uitspraken over het feit dat Opel Astra in de praktijk op geen enkele manier uitzonderlijk is, maar als vijfdeurs hatchback biedt het een nuttige mate van flexibiliteit die voldoet aan de behoeften van veel klanten. Met 370 liter is de bagageruimte met de achterbank op zijn plaats beter dan de 316-liter van de oudere Ford Focus, maar blijft achter bij concurrenten als de Volkswagen Golf (380 liter) en de Peugeot 308 van 470 liter.

Er zijn geen gedurfde uitspraken over het feit dat Opel Astra in de praktijk op geen enkele manier uitzonderlijk is, maar als vijfdeurs hatchback biedt het een nuttige mate van flexibiliteit die voldoet aan de behoeften van veel klanten. Met 370 liter is de bagageruimte met de achterbank op zijn plaats beter dan de 316-liter van de oudere Ford Focus, maar blijft achter bij concurrenten als de Volkswagen Golf (380 liter) en de Peugeot 308 van 470 liter.

Tuimel de stoelen om en het is een vergelijkbaar verhaal: Astra’s capaciteit strekt zich uit tot 1.210 liter, vijf liter door de Focus geslagen en in aanraking geschopt door zowel de Golf (1.270 liter) als de 308 met 1.309 liter.

Als u naar de taps toelopende daklijn van de Astra kijkt, kunt u verwachten dat de achterste ruimte zich aan de rechterkant bevindt. Verrassend genoeg is de hoofdruimte achterin ruim genoeg voor lange volwassenen om comfortabel te zitten. De beenruimte is vergelijkbaar met die van de grotere Skoda Octavia – een groot compliment, want de Octavia is de beste in zijn klasse voor de achterruimte. De Scala heeft echter nog meer been- en hoofdruimte.

Met een breed interieur is de schouderkamer van de Astra 2020 ook goed, hoewel het nog steeds een beetje krap is om drie volwassenen naast elkaar te huisvesten. Toch zullen de inzittenden zich zeker niet claustrofobisch voelen, want de grote zijruiten laten veel licht binnen. Ook het instappen is gemakkelijk, want de deuren gaan mooi breed open en de centrale tunnel is laag en vlak, zodat de passagiers er niet over struikelen.

Er is ook voldoende hoofdruimte voor zowel de bestuurder als de passagier, ook al zijn ze meer dan een meter of twee meter hoog. Ook de beenruimte is waarschijnlijk geen probleem en dankzij het relatief brede interieur van de Astra zal je ook geen botsende ellebogen krijgen.

De voorportierzakken zijn groot genoeg voor een paar flessen water van 500 ml, en er is meer opbergruimte tussen de stoelen, samen met een tien meter groot handschoenenkastje. We zouden willen dat de cubby voor de versnellingspook wat groter was, om die dingen mee te nemen die de bestuurder bij de hand wil houden.

Testrit in nieuwe Astra en motor Prestaties

2020 Astra is veel beter te besturen dan je denkt. Hij heeft een lichte, parmantig gestuurde stuurinrichting waardoor hij wendbaar aanvoelt en de nieuwe dempers zorgen voor een beter comfort op lange afstand en een beter rijgedrag van het chassis. Het is geenszins een slechte auto. Ik weet niet zeker of ik, geconfronteerd met een lange reis.

1,5, verkrijgbaar met 105 of 122 pk, heeft niet alleen een turbo met variabele geometrie om de flexibiliteit en efficiëntie te verbeteren, maar ook een Selective Catalytic Reduction (SCR). U weet wat dit is – hij moet af en toe dieseluitlaatvloeistof toevoegen aan een aparte tank. Wat u misschien niet weet, is dat dit de uitstoot van stikstofoxiden tot 90 procent en de uitstoot van koolmonoxide, deeltjes en koolwaterstoffen met ongeveer 50 procent vermindert.

Maar vanuit een wetgevingsstandpunt, wordt diesel gezien als Slecht Nieuws. De verhalen van de krant over diesel die van stedenventilator wordt verboden de vlammen wordt verboden en niet verrassend lijden de overblijvende waarden aan. Zou u zich zorgen moeten maken? Niet te veel. Veel rijden in Belgie? Hebben een benzine, het maakt een mooier geluid, is gladder en stiller. Neem diesel als u veel kilometers maakt – het kost u minder.

De nieuwe 1,5 diesel van de Astra 2020 is indrukwekkend. Er wordt naar hem buiten geluisterd, maar binnen is hij opvallend soepel en stil. Er is niet eens veel trilling als u hem naar de 5.000 toerenbegrenzer laat draaien. In de echte wereld is hij zeer efficiënt en hoewel hij niet zo koppelrijk is als de 2.0-liter diesel die door sommige concurrenten wordt opgevoerd, zullen alleen demonische overnemers klagen over het gebrek aan mid-range grunt. Wat dat betreft is dit een goede motor.

Hij heeft zeer goede versnellingsbak, neemt echt de angel uit het rijden, maar twee dingen om bewust van te zijn: de handleiding is toegestaan om meer koppel te hanteren (221Nm speelt 210), en is aanzienlijk efficiënter op de testcyclus (64,2mpg). Gezien de nieuwe WLTP-testprocedures lijken ze vrij levensecht, mag je er 55 verwachten van de auto, maar meer dan 60mpg van de handleiding.

De nieuwe 1,5 diesel van de Astra 2020 is indrukwekkend.

Andere aandrijflijn opties bestaan uit een trio van 1.2 turbo’s met 110, 130 en 145 pk, en een 1.4-liter 145 pk sterke turbo die is gekoppeld aan een CVT-automaat – een primeur voor de Astra. Allemaal driecilindereenheden, waarvan de 1.2 130Nm, met 166Nm en een geclaimde zuinigheid rond de 54mpg, de mooie plek lijkt.
Zoals we al eerder zeiden, is de Astra geen slechte auto om in te rijden. Maar voeg het voorbehoud toe: voor de niet veeleisende bestuurder. Zo’n 95 procent van de doelgroep dan. Hij werkt knapperig, stuurt trouw, is goed zichtbaar en gemakkelijk te positioneren. De besturing is vrij direct. De rit is vrij volwassen. Wat ontbreekt, is de onderstelpolish van de Ford Focus, het gevoel dat, wanneer je hem in een bocht kantelt, je er aan de andere kant een beetje glimlachend uitkomt. Geen gedoe over dat? Wil je gewoon transport voor jou en je eigen auto? Dan is de Astra niet ver van het tempo verwijderd.

Hoe Veilig nieuwe Opel Astra 2020

De inherente veiligheid van de Opel Astra werd onderstreept door de crashtestprestaties van Euro NCAP, waar de Opel Astra een vijfsterrenscore behaalde.
Niet alleen is de carrosserie van de zevende generatie Astra lichter dan voorheen, maar hij is ook aanzienlijk sterker. Zes airbags zorgen ervoor dat inzittenden worden gedempt bij een ongeval en een reeks elektronische hulpmiddelen werkt continu om de auto in toom te houden, waardoor de kans dat de bestuurder de controle verliest wordt verkleind.

Veiligheidsverhogende functies zoals een naar voren gerichte camera met voetgangerdetectie en verkeersbordenherkenning zijn beschikbaar in 2020, evenals een waarschuwingssysteem voor het verlaten van de rijstrook, aangevuld met een waarschuwingssysteem voor het verlaten van de rijstrook, om voorzichtig een bepaalde stuurhoek toe te passen om te voorkomen dat u uit de rijstrook wegrijdt.

Veiligheidsverhogende functies zoals een naar voren gerichte camera met voetgangerdetectie en verkeersbordenherkenning zijn beschikbaar in 2020, evenals een waarschuwingssysteem voor het verlaten van de rijstrook, aangevuld met een waarschuwingssysteem voor het verlaten van de rijstrook, om voorzichtig een bepaalde stuurhoek toe te passen om te voorkomen dat u uit de rijstrook wegrijdt.

Daarnaast is er het botsbeperkende element in het pakket dat de bestuurder waarschuwt als de auto een aanrijding vermoedt, door de remmen in te trappen om te proberen deze zo veel mogelijk te vermijden.

De nachtverlichting kan aanzienlijk worden verbeterd met LED-verlichting voor en achter. De voorste zijn bijzonder geavanceerde matrixeenheden, die het mogelijk maken om delen van het licht aan en uit te schakelen om te voorkomen dat tegemoetkomende bestuurders verblind worden, zelfs in de automatische grootlichtmodus. Extra veiligheidsopties zijn onder meer een dodehoekwaarschuwing en een zelfparkeerfunctie.

Opel Astra 2020 prijzen

  • Opel Astra 5d (2020) prijs: Tussen € 22.900 en € 32.900
  • Opel Astra Sports Tourer (2020) prijs: Tussen € 23.800 en 33.800

 

Facebook Comments

denieuwsteautos.be

Alles over auto's op een site. Kom meer te weten over u toekomstige auto voor dat u het koopt!. Deze blog vertelt u als over de nieuwste auto merken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: