Nieuwe Kia Xceed 2019 (2020) Beoordeling

Prijs: 23.990 euro
  • Rijtest
  • Motor, Prestaties
  • Interieur
  • Passagiersruimte en bagageruilmte
  • Kosten, Co²-uitstoot
  • Veiligheid en Betrouwbaarheid
2.8

Kia Xceed 2019 (2020) review en rating:

Volgens Kia is de Xceed 2019-2020 de Crossover Utility Vehicle (CUV) die zijn plaats tussen de conventionele Ceed hatchback en de meer traditionele SUV-modellen zoals de kia Sportage en de Stonic is. Op het eerste gezicht lijkt hij erg op een standaard Ceed die een hoge lift en een handvol stoere kunststof carrosseriebekleding heeft geboden in een poging om de smaak te bevredigen van kopers die niet genoeg lijken te krijgen van het geheel van de vibratie-versterker. Tot nu toe, zo voorspelbaar.

Maar kijk dichterbij en je zult zien dat er zeer weinig overdracht huid net naast de deur is hetzelfde. De rest van het plaatwerk is helemaal nieuw en gekleurd breken de tape met 4395mm, wat 85mm langer is dan de Ceed. Veel van de extra lengte die uit de achteras steekt, zodat de 426-liter bagageruimte isgezond en dat is 31 liter meer dan de Ceed. De wielbasis blijft echter gelijk en dat betekent geen ruimte meer voor de inzittenden – alhoewel Kia in dit geval nauwelijks krap is en zich gemakkelijk aanpast aan de meest gangbare in de familie-luckebackklasse. Zoals je zou verwachten, is die Xceed hoger dan zijn vijfdeurs tegenhanger, de verhoogde rijhoogte levert tussen de 172mm en 184mm bodemvrijheid, afhankelijk van het feit of de auto is uitgerust met een 17 of 18inch wielen.

De meest interessante toevoegingen kunnen de toepassing van hydraulische bump stops voor de voorwielophanging zijn. Het is toegevoegd voor meer comfort en controle, waardoor de veerconstante voorin met 7% kan worden verlaagd (de mensen achterin zijn met 4% gedaald) – de gebruikelijke truc waarop de auto’s in de hoogte en het zwaartepunt van de auto’s rijden, is stijve vering voor gevechts extra rollen. De nadruk op comfort wordt verder versterkt door de toevoeging van nieuwe dynamische dempers aan de achterwielophanging, die zowel het geluid als de trillingen zullen dempen. De rest van de volledig onafhankelijke hardware is puur Ceed.

Hetzelfde geldt onder de motorkap, met de keuze uit twee benzinemotoren (1,0-liter turbocompressor of 1,4-liter, en een 1,6-liter CRDi-diesel, die de eigenaren van Ceed allemaal kennen. Als zesversnellingsbak en zevenversnellingsbak met dubbele koppeling, die beide de voorwielen aandrijven. De goede montage van Michelin (17inch) of het doorlopende rubber (18inch) in de zomer bevestigt ook de focus op de Xceed-weg – het ziet er misschien uit als een terreinauto, maar het is geen onderdeel van het sturen van deze auto om van de gebaande paden af te komen.

Binnenin gaat het thema verder, want het dashboard is stopgezet en diverse benodigdheden en uitrustingen zijn in de groothandel gebracht, wat betekent dat het ontwerp goed gelaagd is, maar zonder veel talent – een felgekleurde zijafwerking. De enige nieuwe infotainment functies die geassocieerd worden met 12.3inch TFT instrument cluster geconfigureerd knapperig, op voorwaarde dat Kia is genoemd Control (naam die aanleiding gaf tot het tijdperk van Gerry Anderson Thunderbirds) en nieuwe multimedia touch screen 10.25inch. Het beschikt over heldere graphics, een aanpasbare interface en een zevenjarig abonnement op de dienst is aangesloten.

Hoe ziet het Interieur van Kia Xceed 2019 (2020) eruit?

U zult zich bijna tuis voelen in het Interieur. Dat betekent dat je een logisch ingedeeld dashboard krijgt dat stevig in elkaar zit, met een aantal nette designaccenten en handige details. Het is (nog) niet voldoende om Audi’s kwaliteit in twijfel te trekken, maar er zijn een paar veranderingen tijdens de reguliere Ceed-cyclus, waardoor het er meer aantrekkelijk uitziet en voelt en de prijsstijging gerechtvaardigd is. Het voelt zeker beter thuis dan de Ford Focus Active.
Het grootste nieuws is voor de bestuurder met een 12,3-inch digitaal display – de eerste Kia-modellen in Europa met een 12,3-inch digitaal display. Zoals je zou verwachten, is het vrij eenvoudige setup die verandert afhankelijk van de rijmodus, maar je kunt aanpassen wat er in het midden wordt weergegeven, zoals je kunt doen op alle Kia-modellen die momenteel zijn uitgerust met een kleiner scherm.

Het ziet er strak en scherp uit met een strak design, maar het was niet zo geavanceerd als het virtuele cockpitsysteem dat je in de SEAT of Volkswagen vindt, maar het was ook verfrissend dat het niet ingewikkeld is om te bedienen.

Het is altijd een aangenaam eenvoudig systeem geweest op alle kia-modellen, dus het is goed om te melden dat het niet drastisch is veranderd, het leek gewoon een beetje meer technisch gevuld en zeer up-to-date. Online diensten zoals informatie over de gasprijs, de beschikbaarheid en het weer van parkeerplaatsen en verkeersrapporten, waaronder zeven jaar, zoals alle updates van het systeem op dat moment.

Op het gebied van interieurcomfort zijn alle beschikbare stoelen ondersteunend zonder je te veel te omringen, met vilten kussentjes aan de basis van de stoel en een goed niveau van verstelling om de juiste positie te vinden. De rijpositie is goed zichtbaar. Het is zeer hatchback-achtig, dus je zit merkbaar lager dan in zoiets als de Nissan Qashqai, maar er is een breed verstelbereik, de bediening is binnen handbereik en er hoeft geen probleem te zijn bij het uitvoeren van een lange stint achter het stuur – we vinden een stoel die een mooie mix van comfort en ondersteuning biedt in het assortiment.

De rijcomfort is ook indrukwekkend, met goed gladgestreken hobbels die de inzittenden isoleren van alle slechte onvolkomenheden in de weg. Hij bevat ook meer geluidsisolatie dan gewoonlijk Ceed en is dus zeer stil, vooral als u niet op de weg bent, vooral als het ruw is. De grotere banden dan de equivalente VW T-Roc, maar wisten een stillere plek te zijn dan de Volkswagen.

Als u of uw passagiers meer dan 1,80 m hoog zijn, geen probleem: u gaat passen in. Er is dezelfde hoofd- en beenruimte voorzien van een VW Golf of Focus active.
Er is ook een goede maat deurvakken, een degelijk handschoenenkastje, twee bekerhouders en veel laden voor al uw accessoires.

De beenruimte achterin is slechts gemiddeld voor iedereen en de hoofdruimte is niet uitzonderlijk – of krap als u een panoramisch schuifdak hebt geïnstalleerd. Het is zeker veel minder ruimte in de rug van concurrenten zoals de Ford Focus en Skoda Scala. Verniel de achterdeur, die was niet veel agent.
Maar het is niet allemaal slecht. Het in- en uitstappen via de deur is relatief groot, en de achterbank is goed gevormd en comfortabel. En met een bijna vlakke vloer (er is een zeer kleine bult in het midden van de vloer) die het zoete leven van iemand die op de middelste zitplaats zit, aangenamer maakt dan veel rivalen.

Aan de positieve kant, kunt u een 40/20/40 deelbare vouwbare achterbank op de top-spec eerste editie van de trim, maar de rest van de trim en de meeste rivalen die minder nuttig hatchback ontwerp 60/40 bieden. Als je hem vergelijkt met SUV’s zoals Karoq Skoda of Volkswagen Tiguan, dan is het gebrek aan een schuif- en verstelbare achterbank negatief.

Dit is waarschijnlijk het grootste verschil tussen de gewone Ceed en Kia  Xceed hatchback. Ze hebben een merkbaar grotere bagageruimte – tot 31 liter tot 426 liter – die de Focus Active in hatchbackvorm verslaat, maar niet de Skoda Octavia. Je hebt genoeg ruimte voor kinderwagens of grote koffers en sommige zullen het niet moeilijk hebben om een waardevolle reis naar het einde te maken.

Bovendien is de kofferbodem standaard in hoogte verstelbaar; in de verhoogde stand kunt u de treden van de achterbank met neergeklapte achterbank uitstrijken. Hierdoor wordt de laadklep echter niet volledig verwijderd, en dat maakt het tillen van zware spullen en het uitnemen van de trap een stuk eenvoudiger.

Wat kunnen wij zeggen over de Motor en Prestaties?

Vanaf de lancering zijn er benzine en diesel verkrijgbaar – verkrijgbaar in twee vermogensuitgangen – met een plug-in-hybride lichtgewicht versie, die begin 2020 aan het assortiment wordt toegevoegd. De aftrap van de verschillende hybride en een 1,0-liter turbobenzine met turbo levert 120 pk en 172 Nm koppel. Deze zal alleen verkrijgbaar zijn in modellen met een lagere specificatie en we moeten een motor vinden die ook in andere Kia-modellen een verrassend levendig effect zal hebben. 0- naar 100 km in 11,3 seconden, waardoor het een van de langzame sprinters is. Hij past echter netjes en gemakkelijk te gebruiken in een handgeschakelde zesversnellingsbak.

Een 1,4-liter T-GDI met 140 pk en een koppel van 242 Nm is nog aantrekkelijker. Het wordt de meest populaire motor en is compatibel met de meeste modellen en versnellingsbak. Dit is een soepele en zijdezachte eenheid (meer met auto DCT is geïnstalleerd), en kwam vrij snel op gang met een snelheid van 0-100 km/u met een tijd van 9,4 seconden en 9,5 seconden voor respectievelijk de handmatige en automatische versnellingsbak.

We raden de automatische DCT aan bij deze motor omdat deze machine zorgt voor een soepele rijervaring. Het is gemakkelijk om in een handmatige versnelling te schakelen en het voelt fijner aan als een automatische versnelling. Er lijkt niet veel straf te zitten in de prestaties, en bij alle snelheden (tenzij je het toerental wijzigt), is het nog steeds een stille en soepele machine die het goed doet als je inhaalmanoeuvres wilt maken. Pas dan wordt het een beetje luidruchtiger.
Als u de voorkeur geeft aan een diesel (meer aantrekkingskracht voor wagenparkbestuurders), zijn er twee opties, maar wat u kunt krijgen is beperkt tot het uitrustingsniveau.

De 115pk dieselversie van dezelfde 1.6-liter CRDi als in andere auto’s van Kia, is slechts in 2 uitvoeringen leverbaar. Het biedt tot 280 Nm koppel en is voorzien van een handgeschakelde versnellingsbak. Dat cijfer hoger koppel in vergelijking met benzine betekent dat het een beetje nippier dan 1,4 voelt in een situatie waarin u snelheid moet toevoegen, maar het cijfer van 0-62mph van 11,4 seconden maakt het gelijk aan 1,0 T-GDI bij het opvoeren van de snelheid in de eerste plaats.
Als u een extra duwtje in de rug wilt, is er een 136pk-versie van deze motor beschikbaar in drie trimniveaus, die een snellere 0-100 km/u tijd van 10,6 seconden en hetzelfde koppel van 280Nm biedt. Hij voelde verrassend weinig glans en het zou zinvol zijn om langer te rijden dankzij het lage brandstofverbruik.

Hijheeft misschien wat Rufty-pinch op de wielkast, wat zilverkleurige afwerking en de eisen van een SUV, maar niet veel hoger dan de gebruikelijke hatchback wat betreft de hoogte op de weg, dus het is niet verrassend om te horen dat de aandrijving veel weg heeft van een gewone hatchback. De hatchback heeft een zeer goede wegligging voor een hatchback, veel minder crossover met een grotere bodemvrijheid dan een grotere Sportage.

De Ceed hatchback is een goede plek om te starten, omdat het goed is ingepast in het onderstel van de carrosserie, maar Kia heeft het onderstel en de dempers alleen voor Xceed aangepast en verfijnd, in een poging om het tegelijkertijd comfortabeler en sportiever te maken.

Dit is een oefening die ook succesvol is, want hij is zeer goed in de omgang en toont de balans van plezier tussen een indrukwekkend kronkelend wegdek, zodat je niet het gevoel hebt dat het rolt en taken om op de top te blijven, terwijl je toch comfortabel blijft wanneer het wegdek iets ruwer wordt.
Dit is iets waar veel auto’s met wisselend succes op mikken en vertrekken, maar Kia Xceed is niet onder de indruk. Hij is niet zo zacht op de heuvel als de equivalente Renault Kadjar met kleine wielen, en kan op een doorlopende ondergrond een beetje ongemakkelijk aanvoelen, maar zelfs met de grootste 18-inch legeringen zijn ze beter te hanteren dan een high-spec VW T -Roc of BMW X2.

kopen, Kosten en CO²-uitstoot:

Je moet serieus nadenken over de redenen om hem te kopen: het was een vrij groot stuk Ceed hatchback dat duurder was dan normaal. Oké, het is minder gestart dan Active Focus, maar er zijn meer betaalbare en betere gezinsauto’s om uit te kiezen. Als de ruimte of de SUV-heid erna, dan zijn ‘echte’ SUV’s, zoals de ruimere Skoda Karoq, ook in contanten verkrijgbaar.

Als je kijkt naar de exploitatiekosten, wordt het niet spannender. Kia Xceed-motor die niet erg efficiënt is voor CO2-uitstoot of kilometers per liter. We hebben niet met de 1.0-liter benzine gereden, maar de motor is meestal de beste keuze voor particuliere kopers. 1,6-liter diesel is beter voor chauffeurs met een hogere kilometerstand, maar als u een chauffeur van een autobedrijf bent, moet u een extra vergoeding van 4% van de diesel betalen op de voordelen in natura belasting die u betaalt.

En terwijl de voorspelde doorverkoopwaarde na drie jaar, vergelijkbaar met de Focus Active, zal de waarde van SUV’s zoals Skoda Karoq meer van hun waarde behouden. Het is ook duurder om meer dan drie jaar te dienen dan veel van zijn concurrenten.

Hoe Veilig is Kia Xceed?

Het ziet er veelbelovend uit als je kijkt naar de hoeveelheid van de veiligheid van apparatuur om al het materiaal te krijgen: automatische noodremming (AEB), om te helpen bij te houden, een waarschuwing voor de bestuurder en het verkeer detectie. En trim de eerste editie op het verkrijgen van nog meer: ​​een blinde vlek monitoring en verbeterde AEB die voetgangers en fietsers herkent.

Toen Euro NCAP kia Ceed, die Xceed gebaseerd, getest, maar het probleem: het hoofd van de bestuurder in contact gekomen met een botsing met het stuurwiel en de borst van de slechte bescherming in een zijdelingse botsing met een paal. Het resultaat is dat hij alleen vier van de vijf sterren, dat is zeer zeldzaam in deze klasse en toont aan dat hij minder veilig dan veel concurrenten, waaronder de Mercedes A-Klasse en de Mazda 3. Hij minder veilig dan veel concurrenten.

Daarnaast toont Thatcham de Ceed relatief makkelijk te breken en te stelen, ondanks het feit dat het heeft een standaard alarm en startonderbreker.

 

denieuwsteautos.be

Alles over auto's op een site. Kom meer te weten over u toekomstige auto voor dat u het koopt!. Deze blog vertelt u als over de nieuwste auto merken.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: