Nieuwe BMW i3 2020 Beoordeling

  • Motor Prestaties
  • Rijtest
  • Comfort
  • Interieur
  • Passagiersruimte
  • Bagageruimte
2.7

BMW

Nieuwe BMW i3 2020 Beoordeling

Als u geduldig wacht op een BMW i3 van de tweede generatie, kan uw geduld snel opraken, want rapporten geven aan dat een tweede generatie niet komt. Om u van dit nieuws af te helpen is de 2020 BMW i3 en zijn nieuwe limited-edition i3s Edition RoadStyle model.

Visueel gezien verwachten we dat het grootste deel van de 2020 BMW i3 line-up met vrijwel geen wijzigingen zal aankomen. Deze volledig elektrische hatchback zal bestaan uit een stompneus, een relatief lange kas, een naar voren gericht luik en de wielen die naar de hoeken zijn geduwd. De enige opvallende verandering is het nieuwe i3s Edition RoadStyle model, dat E-Copper accenten toevoegt aan de inleg van de nierroosters, de luchtdeflectoren van de voorbumper en de zijskirts. Het zal ook zwarte 20-inch dubbelspaaks lichtmetalen velgen krijgen.

Nieuwe BMW i3 2020 Beoordeling

Interieur

De 2020 i3 heeft de buitenafmetingen van een subcompacte stadsauto, waardoor hij perfect geschikt is om door het verkeer te dartelen en van vorm te veranderen in minuscule parkeerplekken, maar de achterpassagiers hebben te lijden onder de kleine afmetingen.

Het interieur is prachtig vormgegeven met intrigerende recyclebare materialen en de cabine heeft een open, luchtige aantrekkingskracht, maar wie op de krappe achterbank zit, zal niet zo blij zijn als wie die van voorin zittern. De i3 heeft het nut van een typische kleine hatchback met een twist. De achterste zijdeuren zijn aan de achterzijde scharnierend, zodat ze tegenover de voordeuren opengaan. De voor- en achterdeuren zijn niet van elkaar gescheiden, waardoor er een grote, open ruimte ontstaat die de instap (en de plaatsing van de lading) achterin vergemakkelijkt. De achterbank kan eenvoudig worden ingeklapt met behulp van een riem aan de binnenzijde van de auto.

Nieuwe BMW i3 2020 Beoordeling interieur

Terwijl veel elektrische en hybride voertuigen kiezen voor massieve schermen met aanraakfunctionaliteit en een overvloed aan informatie, kiest de 2020 i3 voor een veel eenvoudigere aanpak. Alle i3-modellen worden geleverd met BMW’s iDrive 6 infotainment interface. De integratie van Apple CarPlay is standaard, hoewel er na het eerste jaar een jaarabonnement nodig is – Android Auto wordt niet aangeboden. Ook ontbreekt het de auto aan stopcontacten, omdat er slechts één USB-lader in de middenconsole voorin zit en geen enkele achterin.

Testrit

Zoals bij elke EV, is pottenbakken over de stad of kort interstedelijk hoppen over het algemeen een genot in een i3. Rustig, bekwaam, verrassend urgent, met een fatsoenlijke rit, zelfs op vrij grote wielen. Nee, hij wint geen prijzen voor hardcore handling, maar dat is niet echt het punt. Wat nog leuker is, is dat je het gevoel hebt dat je een stukje van de nabije toekomst hebt en geniet van de ontspannen manier waarop je kunt pendelen. Het heeft ook een fatsoenlijke draaicirkel en is opmerkelijk gemakkelijk te parkeren – waarvoor je de bluf-motorkap en -laars kunt bedanken: het is gemakkelijk te zien en te plaatsen. Het regeneratieve remmen – waarbij de i3 tijdens het remmen energie oogst – is even wennen (het voelt als een zware motorremming als je het gas loslaat, afhankelijk van hoe krachtig je het hebt geconfigureerd), maar als je eenmaal gewend bent, kun je daadwerkelijk met slechts één pedaal rijden.

Nieuwe BMW i3 2020 Beoordeling rijtest

Motor Prestaties

De klassieke versie van de nieuwe BMW ai-3 wordt aangedreven door een 170 pk sterke elektromotor. (250 Nm), die tractie overbrengt met een ééntrapsversnellingsbak op de achteras. De acceleratie naar 100 km/u in de auto duurt 7,3 seconden, de snelheidslimiet is ingesteld op 150 km/u. De elektrische auto is uitgerust met een lithium-ion tractiebatterij met een vermogen van 33 kWh die, wanneer hij volledig is opgeladen, zorgt voor een energiereserve in de standaard NEDC-cyclus – 290 km in de WLTP-cyclus – 235 km in reële omstandigheden – ongeveer 180 km.

De sportieve modificatie van de Nieuwe BMW i3’s werd aangestuurd door een aangepaste elektromotor van de gebruikelijke i3. Dankzij een ander besturingsprogramma en nieuwe lagers is het vermogen verhoogd tot 184 pk en 270 Nm. Door de verhoogde productiviteit in 14 pk en 20 Nm heeft de achterklep zijn dynamische eigenschappen enigszins kunnen verbeteren. De acceleratie naar “honderden” op de S-index versie is niet langer dan 6,9 seconden en de maximale snelheid van de auto is beperkt tot 160 km/u.

De accu in de “geladen” versie heeft hetzelfde vermogen van 33 kWh, dat wil zeggen ongeveer dezelfde echte energiereserve van 180 km. Het opladen van de batterij tot 80% bij aansluiting op een nieuw BMW i Wallbox apparaat duurt 2 uur en 45 minuten, bij aansluiting op een thuisnetwerk – ongeveer 11 uur.

Naast een krachtige elektromotor beschikt de i3s versie over een onderschat 10 mm sportchassis met originele veren, schokdempers en anti-rollbeugels. Een strakkere en stijvere vering verbetert de stabiliteit van de auto bij hoge snelheden en in scherpe bochten. Het realiseren van het potentieel van de bestuurder wordt volledig ondersteund door de Sportmodus, die kan worden geselecteerd met behulp van de keuzeschakelaar voor de aandrijving.

Beide versies van de Nieuwe BMW i3 zijn optioneel uitgerust met een 0,65-liter (38 pk) tweecilinder benzinemotor die geen tractie overbrengt op de wielen, maar uitsluitend in de generatorstand werkt om de accu op te laden. Met draaiende benzinemotor, voorzien van een 9-liter brandstoftank, is de eigenlijke achterklepafstand 330 km, wat 150 km langer is dan de modificatie zonder generator.

Aan de andere kant kan de auto met een inactieve motor niet meer dan 220-235 km afleggen in de NEDC-cyclus – het versnelde stroomverbruik is het gevolg van een extra 120 kg, dat is het gewicht van de boordgenerator met alle bijbehorende apparatuur.

Veiligheid

De 2020 i3 is niet getest door de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), en het werd niet genoemd een Top Safety Pick door het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). De i3 biedt weliswaar een groot aantal rijhulpmiddelen aan, maar geen enkele daarvan is standaard. De belangrijkste veiligheidskenmerken zijn onder andere:

  • Beschikbare automatische noodstop
  • Beschikbare voorwaartse botsingswaarschuwing
  • Beschikbare adaptieve cruisecontrol

Facebook Comments

denieuwsteautos.be

Alles over auto's op een site. Kom meer te weten over u toekomstige auto voor dat u het koopt!. Deze blog vertelt u als over de nieuwste auto merken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: