Maak kennis met nieuwe Porsche Taycan 2020

Het interieur van de nieuwe, volledig elektrische Porsche Taycan 2020 werd onthuld, vooruitlopend op de wereldpremière van de vierdeurs sportwagen op de Frankfurt Motor Show in september.

Volgens Porsche is het interieur van de Taycan 2020 geïnspireerd op de originele 911’s uit 1963, met een schone, op de bestuurder gerichte structuur. Het dashboard kan maximaal vier grote schermen bevatten, met de optie van een vijfde achterin.

Een 16,8-inch gebogen instrumentenpaneel zit achter het stuur en biedt vier weergavemodi: klassiek, met afgeronde instrumenten en een klassieke configuratie; Card, die het centrale display vervangt door een kaart; Complete kaart, die alle instrumenten weglaat om satellietnavigatie op het gehele scherm weer te geven; en Pure, alleen voor essentiële rij-informatie.



Het instrumentenpaneel wordt geflankeerd door twee kleine randen van aanraakschakelaars, positielichten en chassisfuncties.

Ondertussen, huisvest het dashboard een 10.9 duimaanrakingsscherm waarin de bestuurders allerlei montages en functies van het voertuig kan controleren. Er zijn toepassingen voor navigatie, multimediaconnectiviteit en smartphone, maar ook voor opladen, weer en onderhoud.

Volgens Porsche zijn alle interfaces opnieuw ontworpen voor Taycan, met een aanzienlijke vermindering van het gebruik van fysieke controles. Naast de aanraakbediening kunnen de spraakbesturingsfuncties worden geactiveerd met het woord “Hey Porsche”.

Kopers profiteren ook van de optie van een tweede dashboard touchscreen voor de voorste passagier, zodat ze met de auto kunnen communiceren zonder de bestuurder af te leiden.

Het 8,4-inch verhoogde touchscreen voor de middenconsole is ontworpen om de indruk van een lage rijpositie te wekken. De airconditioninginstellingen kunnen hier worden geselecteerd, met haptische herkenning en handschriftherkenningstechnologie voor een meer “intuïtieve” ervaring.

De ventilatieopeningen werken numeriek – een voorziening die ook in de Tesla Model 3 te vinden is – terwijl een schakelaar in het dashboard de noodzaak van een rijmodushendel elimineert. De Porsche Taycan die zijn uitgerust met het optionele vierzoneklimaatcontrolesysteem hebben een vijfde 5,9-inch 5,9-inch aanraakscherm achterin, zodat de passagiers achterin hun favoriete instellingen kunnen kiezen.

Elders zijn twee varianten van het stuurwiel beschikbaar: een standaardversie, aanpasbaar met gekleurde inzetstukken, plus een “GT Sports”-optie, met een meer onderscheidend design.

Er zijn verschillende interieuraanduidingen beschikbaar: zwart-lime beige, bramen en meranti bruin zijn exclusief voor Taycan. Optionele accentpakketten voegen matzwart, donkerzilver of neodymium accenten toe, terwijl deuren en middenconsoles kunnen worden voorzien van hout, mat carbon, aluminium in reliëf en stoffen bekleding.

Er zijn lederen zetels beschikbaar, maar klanten kunnen kiezen voor duurzaam gelooid clubleder of gerecycled microvezel met Race-Tex.

Eerder had Porsche aangekondigd dat een zes maanden durend abonnement op de streaming service van Apple Music standaard bij de Taycan zou worden meegeleverd.

Het bedrijf beweert dat dit de eerste keer is dat volledige integratie van Apple Music in alle voertuigen wordt aangeboden: bestuurders krijgen toegang tot meer dan 50 miljoen nummers, de Duitse fabrikant biedt ook gratis internet roaming met de auto voor drie jaar.

Een high-end audiosysteem met Burmester surround sound is een extra optie, en chauffeurs kunnen onderweg naar muziek zoeken met de Voice Command Assistant van Porsche. Taycan is ook compatibel met Apple CarPlay.

De Porsche Taycan zal naar verwachting in 2020 op de markt komen en de Duitse fabrikant heeft de Tesla Model S in het vizier genomen bij de lancering van zijn eerste elektrische auto. De officiële prestatiecijfers zijn nog niet bevestigd, maar Porsche mikt op meer dan 300 kilometer in één keer opladen.

Het bedrijf zal de Porsche Taycan naar verwachting uitrusten met een 90 kWh accu en een snelle lading van 350 kW, die in minder dan negen minuten ongeveer 180 km batterijlevensduur zal toevoegen. De Porsche Taycan zal twee elektromotoren hebben – één aan de voorkant en één aan de achterkant – die ongeveer 600 pk leveren in de krachtigste versies van de auto.

Een acceleratie van 0 tot 62 km/u duurt slechts 3,5 seconden en een acceleratie van 0 tot 124 km/u duurt minder dan 12 seconden. De maximale snelheid van de auto zal rond de 155 mph liggen. All-wheel drive zou de norm moeten zijn om te starten, hoewel er op termijn goedkopere versies met achterwielaandrijving kunnen ontstaan.

Test van Porsche Taycan

Taycan Porsche’s test hebben meer dan zes miljoen kilometer afgelegd tijdens het vijf jaar durende ontwikkelingsprogramma voor voertuigen van het bedrijf, dat zich uitstrekte over 30 landen en temperaturen variërend van -35 tot +50 graden Celsius. Het is ook onderworpen aan meer dan 100.000 laadcycli om de accu zo robuust mogelijk te maken.

Meer recentelijk heeft een pre-productie Taycan in 24 uur tijd meer dan 3.000 km afgelegd op de Nardo-testbaan in Italië. Een team van zes Porsche-piloten had een gemiddelde van 121 tot 134 km/u en stopte een handvol keer om piloten te herladen en uit te wisselen.

Proef van de Taycan Porsche

Omdat Porsche Taycan bijna klaar is voor productie, reisde onze  Auto Express naar Duitsland om de hoofdingenieur van de auto, Stefan Weckback, te begeleiden om te zien hoe hij zich zou ontwikkelen.

“We wilden dat Taycan een echte Porsche zou worden,” zei Weckbach. “Dit betekent dat de bestuurder in alle omstandigheden de beste prestatie moet leveren, zolang de bestuurder dat maar nodig heeft. Dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan in een auto van meer dan twee ton, die meer dan vijf meter lang en twee meter breed is.

Het zwaartepunt van de Taycan is echter lager dan dat van de Porsche 911 GT3, vooral door de lage plaatsing van de batterij. In combinatie met de actieve adaptieve luchtvering en achterwielbesturing voelt de Taycan ongelooflijk wendbaar in bochten en verbergt hij zijn grote proporties op briljante wijze.

Ook de lage zitpositie moet in aanmerking worden genomen in de vergelijking: deze draagt er in hoge mate toe bij dat de Porsche Taycan sportiever en meer op de bestuurder gericht is dan de Model S of Jaguar I-Pace. Ook de rechte lijn is opmerkelijk: zelfs vanaf de passagiersstoel lijkt het voorgestelde cijfer van 0,62 km/u van 3,5 seconden of minder nauwkeurig.

Opvallend is dat deze acceleratie vrijwel in stilte plaatsvindt, aangezien de technici van Porsche hard hebben gewerkt om zoveel mogelijk lawaai van elektromotoren te elimineren.

Hoewel de wegligging van Taycan doet denken aan 911, lijkt de stijl meer op die van de Panamera. De buitenste schil van Taycan is voorzien van de typische ontwerpsignalen die kenmerkend zijn voor de rest van de Porsche-lijn, waaronder een gebogen daklijn, uitlopende wielkasten en een LED-lichtbalk over de hele lengte aan de achterzijde.

Porsche heeft besloten om de informatie over het interieur voorlopig bij te houden. De grote onthulling vindt plaats op de Frankfurt Motor Show in september. Het is echter veilig om te zeggen dat het interieur van de Taycan een van de meest futuristische van Porsche tot nu toe zal zijn, met een sterk vertrouwen op het aanraakscherm in plaats van de fysieke knoppen.

We zullen een goede Taycan opleiding hebben aan het einde van 2019. Wanneer leveringen in 2020 beginnen, zal de Tesla Model S eindelijk worden geëvenaard door een traditionele rivaal.

Taycan Kosten:

Porsche Taycan 2020 zal compatibel zijn met de ultrasnelle Europese CCS-laders die door IONITY worden aangeboden, maar tegen de tijd dat Taycan op de weg is, zullen naar verwachting slechts enkele tientallen van dergelijke stations in het Verenigd Koninkrijk operationeel zijn. Porsche wil dat de lithium-ionbatterij van Taycan dichter is dan alles wat Tesla aanbiedt, en er is een waarde van 270 watt per kilogram voorgesteld.

Porsche Taycan 2020 Interieur:

Binnenin zal de Taycan Porsche een “vier plus een” lay-out, geschikt voor maximaal vijf passagiers, terwijl er ruimte voor bagage in de kofferbak en onder de motorkap zal zijn. Een gebogen, stand-alone digitaal display staat voor de bestuurder, en een tuimelschakelaar laat u schakelen tussen rijden, neutraal en achteruit.


Een groot infotainmentscherm wordt in het dashboard geïnstalleerd, terwijl een tweede touchscreen tussen de twee voorstoelen wordt geplaatst. Taycan eigenaren zouden ook in staat moeten zijn om draadloze updates voor hun auto aan te schaffen, met upgrades voor alles van het infotainmentsysteem tot ingebouwde beveiligingstechnologie. Chassisaanpassingen en power-upgrades moeten ook mogelijk zijn.

Facebook Comments

denieuwsteautos.be

Alles over auto's op een site. Kom meer te weten over u toekomstige auto voor dat u het koopt!. Deze blog vertelt u als over de nieuwste auto merken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: