Eeste rijtest nieuwe Volkswagen Passat 2020

Volkswagen

“Eeste rijtest nieuwe Volkswagen Passat 2020”

Ondanks zijn oude botten lijkt de  nieuwe Passat bijna niet op de auto van vorig jaar. Geef de VW Passat een rigoureuze buitenkant van de Passat, die het model van 2019 in een saai jasje steekt voor een stijlvolere uitstraling. Bijna alle carrosserieën van de Passat zijn nieuw (alleen het dakpaneel draagt het over) en de resulterende herinrichting van het exterieur herstelt de proporties van de middelgrote sedan van Volkswagen.

Eeste rijtest nieuwe Volkswagen Passat 2020

Design

Herzieningen aan de raam- en schouderlijnen van de Passat – deze laatste loopt over de lengte van de carrosserie en gaat samen met de kofferbak en de LED-achterlichten – zorgen voor meer dynamiek in de styling. Deze kenmerken vullen een meer bolvormige voorkant aan die verantwoordelijk is voor het grootste deel van de extra lengte van de sedan van 1,7 inch. De LED-koplampen zijn over de hele linie standaard, en de lampen bevinden zich binnen grote randen die de verchroomde grille van de Passat boeken.

Eeste rijtest nieuwe Volkswagen Passat 2020

Rijtest

De rijervaring zelf is voldoende. Zelfs met meer koppel zal de Passat nooit de polsslag versnellen. Dat is niet de bedoeling. Als je plezier wilt hebben, koop dan een Golf. Als je met vier volwassen mensen op een verstandige manier door de stad wilt rijden, is de Passat jouw auto.

Eeste rijtest nieuwe Volkswagen Passat 2020

Tijdens het pendelen met je drie collega’s, zal de optionele adaptieve cruisecontrol van het voertuig kortstondig werk van gridlock maken. Cut-ins werden, voor het grootste deel, behendig behandeld met een paar gevallen van de Passat opgewonden raken van de remmen als auto’s ingevoerd zijn weg, terwijl in cruise control loeren die binnen naar voren. Het versnellen van het verkeer neemt wel wat tijd in beslag, maar dat heeft meer te maken met de motor dan met het ADAS (Advanced Drivers Assistance System).

Het onderstel biedt goede rijeigenschappen op het rechte stuk en verrassend veel bochtenwerk. Die Volkswagen-technici konden het gewoon niet laten, zo lijkt het. Als je deze auto toevallig op de achterweg krijgt, is er net genoeg grip om een glimlach op je gezicht te toveren.
Binnenin zijn de stoelen comfortabel en de nieuwe strook hout langs het dashboard geeft de auto wel de nodige flair. Helaas voelt de rest van het materiaal in het dashboard te goedkoop aan voor een auto in deze klasse. Ik zou zeggen dat de meeste mensen niet regelmatig over hun dashboard wrijven, maar het ziet er ook goedkoop uit, vooral naast het stukje boom-element.

Motor Prestaties

De 2,0-liter viercilinder turbomotor levert 174 pk en 206Nm koppel. Genoeg om op de oprit te accelereren om aan de verkeersstroom tegemoet te komen en om door te rijden als er veel ruimte is, maar meestal is het gewoon “goed genoeg”. Cruisen op de snelweg is een onbewogen ervaring en dat is precies waar deze auto voor gebouwd is.

Interieur & Veiligheid

Nieuwe Passats zijn nu standaard voorzien van een waarschuwing vóór de botsing met voetgangerdetectie, automatische remhulp en remmen na de botsing, maar de meeste van de veiligheidstechnologie is grotendeels ongewijzigd ten opzichte van de vorige generatie. Nieuw is de toevoeging van het parkeerstuurhulpsysteem aan de lijst met opties. Zo kan de Passat 2020 zichzelf met één druk op de knop detecteren en sturen naar parallelle of loodrechte parkeerplaatsen.

Eeste rijtest nieuwe Volkswagen Passat 2020

De rest van de opties, waaronder de eveneens standaard blindplaatsbewaking, de waarschuwing voor dwarsverkeer achterin en een achteruitrijcamera, werken net zo goed als ik me van de Passat van vorig jaar herinnerde. Mijn SEL-meetapparaat is veel volgeladen met optionele adaptieve cruisecontrol, stuurhulpmiddelen voor de rijstrook, parkeerafstandsensoren en automatische grootlichtregeling.
Binnen, krijgt de cockpit van de sedan een revisie die grotendeels de buitenkant weergalmt — een nieuwe blik over de zelfde oude architectuur. Mijn Passat SEL heeft een vernieuwd dashboard met houten accenten. De donkerbruine lederen bekleding van de stoelen geeft de cabine een knappe, zo niet een beetje basale uitstraling.

Eeste rijtest nieuwe Volkswagen Passat 2020

Echter, de voorzijde en het centrum in dat vernieuwde dashboard is dezelfde 6,3-inch versie van de MIB II infotainment suite als voorheen. In een wereld waar zelfs de compacte Golf met een vlezige 8-inch display kan worden gehouden, voelt het scherm van de Passat piepklein. Omdat de Passat gebaseerd is op een ouder platform, ontbreekt ook de Digitale Cockpit van Volkswagen. Op zijn minst ondersteunt het Android Auto, Apple CarPlay en MirrorLink als standaardfuncties, maar over het geheel genomen is de technische suite van de Passat in de cabine een soort van zwerver.

Facebook Comments

denieuwsteautos.be

Alles over auto's op een site. Kom meer te weten over u toekomstige auto voor dat u het koopt!. Deze blog vertelt u als over de nieuwste auto merken.

0 gedachten over “Eeste rijtest nieuwe Volkswagen Passat 2020

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: