Eerste TESTRIT met Audi RS6 Avant (2020)

Audi RS6 Avant

Audi

Het voelt een beetje onnozel om dit te zeggen, maar de nieuwe “Audi RS6 Avant” is, in één woord, spectaculair.

Stationwagens zijn tegenwoordig niet meer bedoeld om koel te zijn, maar niemand heeft de memo van Audi Sport gehaald. Maar de “Audi RS6 Avant” is zo ver mogelijk verwijderd van de familiewagen: de Duitse autofabrikant mag dan wel aandringen op de naam “Avant”, maar dat is slechts het kleinste verschil tussen de nieuwe RS6 Avant en de ouderwetse auto’s van weleer.

600 PK

De RS6’s twin-turbo 4.0-liter V-8 zet direct geïnjecteerde benzine en perslucht om in een vloedgolf van 591 pk. Een standaard acht raps automatische versnellingsbak, vierwielaandrijving en launch control moeten zorgen voor verbijsterend consistente gatschoten, zo niet voor het face-flatten effect van een geschatte lancering van 3,4 seconden tot 100 km/u.

Audi RS6 Avant

De nieuwe RS6’s molen mist de nieuwheid en het karakter van de Gallardo’s, maar biedt de zalving van de moderne tijd:  Het vermogen is slechts 19 pk hoger in vergelijking met de V-10’s, maar het koppel bedraagt 590 Nm, vergeleken met 479 in de oude RS6. We zullen niet huiveren als u zegt: “ongeveer 600 pk”, en het is niet alleen maar onnodige kracht; elke RS6 wordt uitgerust met Audi’s nieuwe 48-volt motorgenerator met riemaandrijving, die energie levert aan een speciale lithium-ionbatterij tijdens het remmen en uitrollen, die de 4.0-liter beestjes langer laat sluimeren als de auto stilstaat.

Design

Met de vierde generatie auto is het meer van hetzelfde. Meestal.

“De A6 Avant en de RS 6 Avant hebben slechts drie carrosseriedelen gemeen: de voorportieren, het dak en de achterklep”, aldus Andreas Joachim Koglin, buitenontwerper van Audi. “We wilden het ontwerp dichter bij supercars zoals de R8, of zelfs een Lamborghini, brengen”.

Audi RS6 Avant

De RS 6 Avant maakt vanuit bijna elke hoek een sterke visuele indruk. Hij is 3,1 inch breder dan de standaardauto dankzij de uitlopende wielkasten en hij zit 1,2 inch lager met de standaard luchtvering in de sportiefste stand. Een set van 21-inch wielen is standaard, terwijl 22-inch wielen optioneel zijn. Deze laatste zijn in de wielkasten geplaatst, zoals de auto vanaf de rollen op de bovenzijde is gebouwd.

denieuwsteautos.be

Alles over auto's op een site. Kom meer te weten over u toekomstige auto voor dat u het koopt!. Deze blog vertelt u als over de nieuwste auto merken.

Eén gedachte over “Eerste TESTRIT met Audi RS6 Avant (2020)

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: