De Nieuwe Suzuki Jimny 2019 Beoordeling

rating € 18.599
  • Rijtest
  • Interieur
  • passagiersruimte & bagageruimte
  • Veiligheid en betrouwbaarheid
2.5

Samenvatting

De nieuw leven ingeblazen Jimny 2019 is een andere instant klassieker, die zijn AllGrip Pro-certificaten waarmaakt met onstuitbare vaardigheden in het terrein – het is jammer dat het nogal grof is wanneer het op de weg staat.

Voordelen:

  • Uitzonderlijk geschikt voor gebruik in het terrein
  • Goed uitgerust
  • Goed zicht

Nadelen:

  • Zwakke prestaties
  • Laage cabine
  • Kleine kofferbak

Suzuki Jimny 2019 review:

Auto’s zijn tegenwoordig vrij voorspelbaar, toch? Een nieuw model werd gelanceerd, het werd na drie jaar vernieuwd en een paar jaar later vervangen. Eenvoudig. Nou, dat is misschien het geval voor de meeste modellen, maar niet voor de Suzuki Jimny 2019.

De voorganger van deze auto is namelijk in 1998 in de verkoop gegaan en was 20 jaar later nog steeds leverbaar. Zeker, hij mag dan wel hier en daar zijn aangepast, maar hij bleef in wezen dezelfde auto. Het is niet zo dat het huidige model zo veel veranderd is; onder de retro carrosserie zit dezelfde combinatie van een ladderframe chassis, voor- en achterassen met tractie en vering van lange reizen.

Vierwielaandrijving is standaard, want Suzuki Jimny 2019 is vooral een allrounder. Dat onderscheidt hem van concurrenten als de Seat Arona en de Kia Stonic, al is het vermeldenswaard dat de Dacia Duster 4×4 nog goedkoper is, voor het geval je een modderhoes nodig hebt.

Suzuki Jimny 2019 Rijtest:

Motor en versnellingsbak.





Er is maar één motoroptie in Suzuki Jimny 2019: een 1,5-liter viercilinder benzinemotor die zijn 100 pk koppel en 95 lb ft genereert zonder de hulp van een turbolader. Met de standaard handgeschakelde vijfversnellingsbak is de acceleratie minder dan bij de langzame versnellingsbak en de maximumsnelheid is 90 mph. De versnellingsbak heeft een zeer brede deur en een lange gok, dus probeer de eerste, tweede of derde versnellingsbak te vinden is een daad van mikken en verwachten van het beste.

Er is een automatische eenheid beschikbaar, maar er zijn slechts vier versnellingen, dus je hebt veel toeren nodig om iets te doen, en het schakelt niet meer dan 4000 toeren per minuut. Het valt niet te ontkennen dat het bereiken van snelheden op de snelweg een echte strijd is, maar als je er eenmaal bent, voel je je je relatief gelukkig, zelfs als het niet zo klinkt.

Maar Suzuki Jimny 2019 is niet echt ontworpen voor de weg. Het is een terreinauto en kan niet falen in zijn mogelijkheden als hij in de modderige dingen terechtkomt. Alle Jimnys worden geleverd met parttime, laag toerental vierwielaandrijving. Eenmaal geactiveerd, is er geen andere configuratie nodig, in tegenstelling tot een Land Rover. Druk, als u dat wilt, gewoon op het bedieningspaneel voor de afdaling op de heuvel en bereid u voor op de modder die de heuvels opgaat, het grind dat door de heuvels gaat, de onregelmatige scheuren of het diepe water met een verbazingwekkende capaciteit.

Vering en rijcomfort.

Hoewel Suzuki Jimny 2019 een geschubde vering heeft, hebben de eenvoudige, levende assen moeite met kuilen, uitzettingsvoegen en andere scherpe stoten, waardoor een schok door uw stoel wordt gestuurd. Hoewel het niet zo slecht gaat op rechte en gladde wegen, laat Jimny nog steeds te veel lichaamsbeweging toe en stuitert hij aanzienlijk over elke golving.

De Jimny is veel indrukwekkender als je van de weg af durft te gaan en de Jimny is veel indrukwekkender. Kruipend langs de low-range versnellingsbak kan hij over grote hindernissen buigen, terwijl hij alle vier de wielen op de grond en de carrosserie opmerkelijk vlak houdt. Ja, hij crasht tegen aanzienlijke obstakels, maar wat verwacht je in zoiets kleins en met veel beweging?

Als je gewend bent geraakt aan de kleine SUV’s die net als een normale hatchback rijden, zal Suzuki Jimny 2019 als een schok komen. Uw standaardbanden hebben niet veel grip, dus u zult bij verrassend lage snelheden rond rotondes schreeuwen. Nog voor dit punt is bereikt, zullen velen het gaspedaal al verhogen door de dramatische helling van de carrosserie.



U zult ook merken dat u het stuurwiel moet draaien lang voordat de auto zelfs maar denkt aan het veranderen van richting, met centimeters van rijrichting aan beide kanten van het midden. Eenmaal in de bochten, zult u ontdekken dat u geen gevoel van verbinding met de voorbanden heeft. De draaicirkel is …. nou ja, het is meer als het vastleggen van een schip dan het uitvoeren van een driepuntsspin.

Dit heeft echter zijn voordelen. Van de weg af is er geen weg terug in de richting van het rijden over hobbelig terrein, en de korte lengte van Jimny betekent dat het een indrukwekkende op- en afrijkhoek heeft ten opzichte van heuvels en steile hellingen. Er zijn misschien geen echte vergrendelverschillen, maar het elektronische tractiecontrolesysteem is in staat om de draaiende wielen te remmen om ze in beweging te houden. Kortom, hoe verder van de weg, hoe meer gevoel Jimny heeft.

Geluid en trillingen

De 1,5-liter benzinemotor van 1,5 liter moet hard werken voordat hij zijn bescheiden energiereserves kan leveren en een beetje geluid produceert. Niet alleen is hij luidruchtig, maar hij klinkt ook gespannen, vooral bij het naderen van de bovengrens van het toerentalbereik.

Wat niet helpt, is het feit dat zowel de handgeschakelde als de automatische versnellingsbak korte overbrengingsverhoudingen hebben, wat betekent dat de motor luidruchtig is bij hoge snelheden. Voeg veel weg- en windruis toe aan de mix en het is een auto die ervoor zorgt dat je het volume op de stereo-installatie kunt regelen. Een ontspannen cruise is dat niet.

Suzuki Jimny 2019 Interieur:

Rijpositie en dashboard.

Het zal voor de meeste mensen niet vervelend zijn om zich comfortabel achter het stuur te voelen, dankzij de grote zitverstelling aan de voor- en achterzijde. Het stuurwiel past zich echter alleen aan de hoogte aan, zodat ook grotere mensen het stuurwiel iets verder kunnen vinden.

Nu we het toch over de stoelen hebben, de zijdelingse versterkingen zijn wat zwak, dus ze zijn niet zo goed in het op zijn plaats houden van de stoelen in de hoeken. We wilden ook de armleuning van de deur opgevuld hebben.

De bedieningselementen zijn ontworpen om met een handschoen te worden gebruikt, dus alle schakelaars, draaiknoppen en zelfs het infotainmentscherm zijn groot en eenvoudig te bedienen. De wijzerplaten zijn gemakkelijk af te lezen en er zit een digitaal informatiepaneel tussen.

Zichtbaarheid, parkeersensoren en camera’s.

Zoals verwacht geeft Jimny’s hoge rijpositie hem een goed zicht op de weg, en zijn vierkante vorm en hoge ramen maken het zicht op het kruispunt ook uitstekend. De zijruiten aan de voorzijde hebben zelfs een uitsparing aan de onderzijde, zodat u de voorwielen gemakkelijker kunt zien als u beweegt. De relatief korte overhangen maken het ook gemakkelijk om de ledematen van Suzuki te beoordelen als je geparkeerd staat, wat ook goed is, omdat er geen parkeersensoren beschikbaar zijn.



Suzuki Jimny 2019 interieur Satellietnavigatie en infotainment

Ga naar de basisversie van SZ4 en je krijgt een DAB-radio, een USB-poort en Bluetooth. Het systeem is zeer eenvoudig, maar niet moeilijk te gebruiken. Ook is dit de enige clipping in het bereik die bij een CD-speler wordt geleverd.

De eersteklas SZ5 modellen krijgen een geavanceerder systeem met touchscreen en satellietnavigatie. Je krijgt ook Smartphone Link, wat betekent dat je het scherm van je telefoon kunt imiteren in het mediasysteem van de auto. Dit is echter niet zo goed als Apple CarPlay of Android Auto.

In het algemeen is het infotainmentsysteem vrij eenvoudig te gebruiken. Het kan echter een beetje traag zijn om te reageren, terwijl de functies die door de touchpads naast het scherm worden bediend, inclusief het volume, minder ingewikkeld zouden zijn om te gebruiken als het fysieke knoppen waren. De Seat Arona en Kia Stonic systemen zijn immers aanzienlijk beter.

Kwaliteit

Suzuki Jimny 2019 is nogal utilitair. De deuren en de achterklep voelen in gesloten toestand vrij licht en licht aan, terwijl de kunststoffen in het interieur, waaronder die boven en onder het dashboard, moeilijk aan te raken zijn.

Maar hoewel Suzuki Jimny 2019 van binnen niet bepaald luxueus is, voelt het interieur in ieder geval duurzaam aan en is het goed in elkaar gezet, en je kunt het schoonmaken om de modderige vlekken van handschoenen of laarzen te verwijderen.

Suzuki Jimny 2019 passagiersruimte en bagageruimte:

Voorruimte

Er is een behoorlijke ruimte voor lange volwassenen voorin, en hoewel Jimny smal is, moet je niet met de persoon naast je op je schouders wrijven.

De compartimenten van de deur zijn klein, hoewel er een handig vakje voor de verdamper is om telefoons en sleutels in op te bergen. Gemakshalve zijn de USB- en 12V-stekkers live boven, wat het laden van uw toestel zeer eenvoudig maakt. Boven het handschoenenkastje bevindt zich ook een handige plank om andere kansen en uiteinden op te bergen, plus een paar bekerhouders, die ver achter tussen de voorstoelen zijn gemonteerd.

Achterruimte

Jimny’s korte lengte beperkt de hoeveelheid beenruimte in de rug, maar je zult verbaasd zijn hoeveel hij je kan bieden, met twee volwassenen van middelmatige lengte die met veel plezier achter elkaar zitten. De achterbank is echter vlak, oncomfortabel en dicht bij elkaar, terwijl de toegang wordt beperkt door het driedeurs ontwerp.

Suzuki Jimny 2019 Klapbare zitting en flexibiliteit.

De rugleuningen van de achterbank kunnen tot een 50/50-verdeling worden opgevouwen en zijn volledig plat wanneer ze vallen. Bovendien kunnen ze voor het comfort achterover leunen, hoewel dit in de bagageruimte wordt gegeten. Kers op de taart zijn de voorzetels die horizontaal kunnen liggen, wat het bed kort maakt of het niet erg vindt om je voeten op de bovenkant van het bord te laten rusten. De rugleuningen van de stoelen zijn gemaakt van plastic dat kan worden gereinigd, wat handig is bij het verwijderen van de modderige laarzen in de rugleuning, maar tijdens het rijden schuift er iets weg.

Kofferbak

Met een minuscuul van 85 liter is Jimny’s bagageruimte minder dan de helft kleiner dan die van de meeste stadsauto’s met de achterbank rechtop. Opklapbaar en met een vlakke laadruimte met een harde plastic basis die gemakkelijk schoon te maken moet zijn. Ook dan is de bagageruimte nog kleiner dan die van de Volkswagen Golf met de achterbank op zijn plaats.

Suzuki Jimny 2019 kosten, veiligheid en CO²-Uitstoot:

Kosten en CO2.

Het instapniveau Jimny is een paar duizend pond meer dan de vierwielige Dacia Duster, groter, zo niet zo geschikt. Suzuki Jimny 2019 is in ieder geval redelijk goed uitgerust, hoewel we nog steeds niet weten wat de afschrijvingen, kortingen en financieringskosten zijn.

Ook is het brandstofverbruik niet ideaal voor een auto van deze omvang; ongeacht de versnellingsbak die je kiest, heb je waarschijnlijk een gemiddelde van maximaal 40 mpg. De CO2-uitstoot is met 156 g/km hoog, hoewel de kosten voor verzekeringen en diensten waarschijnlijk redelijker zijn.

Uitrusting, opties en extra’s.

Geen enkele Jimny is slecht uitgerust, met instapmodel SZ4-versies met airconditioning, cruisecontrol, elektrische voorruiten, automatische verlichting en, uiteraard, vierwielaandrijving. Upgrade naar de SZ5 versie en voeg lichtmetalen velgen, LED-koplampen, temperatuurregeling, verwarmde voorstoelen, een lederen stuurwiel en een infotainmentsysteem met touchscreen toe.

Betrouwbaarheid

Hoewel Jimny niet in de laatste denieuwsteautos.be? Het betrouwbaarheidsonderzoek, Suzuki was de meest betrouwbare fabrikant voor auto’s tot vier jaar, waarbij hij Lexus en Toyota in de eerste plaats versloeg. Dat zou een geruststelling moeten zijn voor iedereen die met zijn Jimny de woestijn in wil gaan.



Zoals veel concurrenten wordt de suzuki Jimny 2019 geleverd met drie jaar / 60.000 mijl garantie. Er is een uitgebreide garantiedekking beschikbaar.

Laars Suzuki Jimny 2019 Bescherming en veiligheid

We hebben goed en slecht nieuws over Jimny’s veiligheid. Het goede nieuws is dat het een botsingswaarschuwing krijgt, automatisch noodremmen, een waarschuwing voor het wisselen van rijstrook en de gebruikelijke selectie van airbags.

Het slechte nieuws is dat hij van Euro NCAP slechts een driesterrenrating (van de vijf) kreeg, met lage scores in bijna elke categorie.

 

denieuwsteautos.be

Alles over auto's op een site. Kom meer te weten over u toekomstige auto voor dat u het koopt!. Deze blog vertelt u als over de nieuwste auto merken.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: