De Nieuwe DS 7 Crossback 2019 Beoordeling

prijs: 31.490 EUR
  • Prestaties en Rijtest
  • Interieur
  • Passagiersruimte en Bagageruimte
  • Kosten, veiligheid en Betrouwbaarheid
3

Besluit

Een goed uitgeruste, comfortabele en praktische grote SUV, maar de prijsstelling en de kwaliteit van het interieur zijn twijfelachtig.

De eerste DS 7 Crossback 2019 die als DS wordt gebouwd is goed genoeg uitgevoerd als een voertuig om de mosh pit van rivalen binnen te varen.

Officiele: DS 7 Crossback 2019, review en rating

Het opbouwen van een premium merk van de grond af aan is een van de moeilijkste uitdagingen die autofabrikanten het hoofd kunnen bieden. Bij gebrek aan merkentrouw of LUD’s waarop men kan vertrouwen, moeten fabrikanten sterke uitspraken doen wanneer ze op de markt komen.

DS, dat in 2016 werd opgericht toen PSA Group besloot een premium merk te willen dat boven Peugeot en Citroën werd geplaatst, heeft echter geen van de opties gekozen. In plaats daarvan vertrouwt zij erop dat een reeks voormalige Citroens opnieuw wordt geboren om de dekking te vergroten. Niemand was verbaasd, DS begon langzaam. Onverschrokken keerde dit high-end Franse merk terug voor de tweede ronde, met 7 Crossbacks.

Dit is een grote SUV en maakt, net als een aantal concurrenten, gebruik van een grote en stijlvolle voorgrille, een brede luchtinlaat en een hoge taille voor een dominante esthetiek. DS 7 Crossback is ook leverbaar met een actief veringssysteem, dat standaard op duurdere modellen wordt toegepast. Tot nu toe waren dergelijke systemen alleen beschikbaar op duurdere modellen.



De DS 7 Crossback zal de strijd aangaan met  de Audi Q5, BMW X3 en Mercedes-Benz GLC, maar ook met de Mazda CX-5. Onze review zal u meenemen door welke machine u moet nadenken en welke uitvoering het meest zinvol is.

Rijtest en Prestaties:

DS 7 Crossback biedt keuze uit vier motoren: een 1,5-liter dieselmotor van 128 pk, een 2,0-liter dieselmotor van 178 pk en een 1,6-liter benzinemotor van 222 pk. De 178 pk sterke versie van deze benzinemotor zal spoedig volgen.

De 2.0-diesel is niet zo soepel als de diesel van een Audi Q5, maar stuurt trillingen door naar de stationaire besturing en groeit bij sterke acceleratie. In ieder geval in de stad werkt het start-stop systeem zeer goed. In tegenstelling tot veel van zijn concurrenten – de Q5, BMW X3 en Volvo XC60 bijvoorbeeld is de 7 Crossback alleen voorwielaandrijving dat betekent dat het op een natte weg moeilijk is. Maar met veel stuwkracht in het middenbereik,  is het gemakkelijk in te halen en snelheden op de snelweg te bereiken, terwijl de automatische versnellingsbak met acht versnellingen het zich kan veroorloven om een auto in een hogere versnelling te houden en zo bij te dragen aan de viltige sfeer in beweging. De versnellingsbak zelf schakelt eenvoudig van de ene versnelling naar de andere, vertraagt snel en reageert snel op handmatig schakelen via de op het wiel gemonteerde schakelpeddels.

De DS 7 Crossback 1,5-diesel is in de stad behoorlijk krachtig, maar het duurt even vooraleer hij de snelheden op de snelweg bereikt. Met dit in het achterhoofd kan het de moeite waard zijn om te upgraden als je regelmatig een complete auto hebt. Deze motor is iets flexibeler dan de 2.0, maar wordt luidruchtig aan de top van het toerentalbereik. Een zesversnellingsbak is beschikbaar en het past goed bij elkaar. De koppeling is eenvoudig te bedienen en ook al is de versnellingspook een beetje oppervlakkig, de versnellingspook is een mooie deal.

De benzine-eenheid 1.6 van 222 pk is ondertussen aangenaam stil bij het starten en slaagt erin om, bij lage snelheid, zeer stil te blijven. Vergeleken met de low-end grommen van diesels is zijn eerste herstel echter moeilijk en het is pas als je de top van het dieetbereik nadert dat hij zich reactief en energiek voelt. Bij hard werken is de uitlaat noot nogal opdringerig – maar niet onaangenaam – en er zit een beetje vibratie in het stuur en de pedalen. De achttrapsversnellingsbak is niet zo strak en soepel als bij dieselmodellen, met af en toe trage en schokkerige schakelbewegingen.

Het sponsachtige rempedaal is een teleurstelling voor de 7 Crossbacks. Voordat er iets gebeurt, kost het veel beweging en is het irritant, dus het is moeilijk om soepel te stoppen, vooral bij lage snelheden. Ook krijg je veel weggeluid bij 70 km/u, vooral bij 19-inch lichtmetalen velgen, alhoewel windgeruis relatief goed wordt onderdrukt.

DS 7 CROSSBACK - Vooraanzicht wagen

De meeste varianten hebben een conventioneel onderstel dat goed werkt zolang je de kleinere 18-inch wielen maar op de kleinere 18-inch wielen houdt. Hoewel kuilen het kunnen storen, worden ruwere oppervlakken gladgestreken. Als alternatief profiteren de 2.0 diesel, de 222 pk benzine (met uitzondering van de Performance Line) en alle Ultra Prestige modellen van de Active Scan vering, die met behulp van een camera het wegdek in de Comfort-modus afleest.

In de stad is het efficiënter om het soort hobbels in de lage frequenties te absorberen die de Renault Koleos zouden schudden, maar dan in vergelijking met de best presterende SUV’s (zoals de Q5 en XC60 met optionele luchtvering). ), is hij nog steeds niet zo goed. En omdat het systeem in de Comfort-modus te veel zweeft bij snelheden op de snelweg, leek het ons het beste om het systeem uit te schakelen en de dempers halverwege te plaatsen. Daarom raden we niet aan de duurste versies aan te schaffen om dit systeem alleen maar te hebben.

Bij alle soorten vering gaat de soepele werking van de DS 7 Crossback ten koste van de zijdelingse controle, zodat u in snellere bochten duidelijk op de carrosserie kunt leunen. Eenmaal halverwege de bocht geïnstalleerd, crasht hij en geeft hij je het gevoel dat je de auto perfect onder controle hebt – maar hij is gewoon niet zo ordelijk en leuk om te rijden als een Q5, X3 of Mazda CX-5.

De Sport-rijmodus in auto’s met Active Scan helpt om het wat rustiger aan te doen (dit kan worden geselecteerd met een schakelaar op de middenconsole), maar er is nog steeds een topmotorgeluid en een te gevoelig gaspedaal. wie zich nutteloos voelt in een gezin, voelt zich nutteloos in een auto met Active Scan.

Het Interieur:

Stap in de DS 7 Crossback en u zult een elegant interieur tegenkomen, met interessant gevormde schakelaars, elegante afwerkingen en glanzend chroom. Ga van elegantie naar afwerking en u krijgt zelfs alcantara of lederen strips over het dashboard. Het belangrijkste kenmerk is echter niet de exotische materialen of de verfijnde middenconsole; het is het 12,0-inch infotainment touchscreen en het aanpasbare 12,3-inch digitale instrumentdisplay op de bovenste lijstwerk.

Maar hoewel dit alles indrukwekkend lijkt, is de realiteit niet erg goed. U moet vrijwel het gehele aanraakscherm gebruiken, inclusief de binnentemperatuur. Het is niet zo eenvoudig als het gebruik van fysieke toetsen. En de software is traag als je op de pictogrammen tikt en schokkerig als je door lijsten bladert, bijvoorbeeld als je naar een radiostation of een telefooncontact zoekt. Er zijn vaste knoppen aan de onderrand die in theorie permutaties tussen de menu’s moeten vergemakkelijken, maar ze zijn klein en gevoelig voor aanraking, dus het is moeilijk om ze precies in te drukken als je ze beweegt zonder er goed naar te kijken.

De digitale weergave van instrumenten is succesvoller. Dit is duidelijk en responsief, en u kunt het op verschillende manieren configureren om de meest bruikbare informatie weer te geven, inclusief een grote satellietnavigatiekaart. Opgemerkt moet worden dat de Elegance-modellen een 8 inch touchscreen en kleinere conventionele instrumenten hebben, maar we hebben het nog niet geprobeerd.

Qua kwaliteit is het interieur van de 7 Crossback een groot succes. Het lijkt misschien wat weelderig, maar wordt dieper en je zult merken dat de lagere delen van het dashboard bedekt zijn met harde en geschaafde oppervlakken en dat de meeste chromen elementen eigenlijk van plastic zijn. Als u aan boord gaat van de 7 Crossback net na het zitten in een Audi Q5, een BMW X3 of een Volvo XC60, voelt u zich nogal depressief.

De verstellingen van de bestuurdersstoel en het stuurwiel zijn in ieder geval talrijk, zodat het comfort voor de bestuurder geen probleem mag zijn, vooral voor de comfortabele uitrusting met verwarmde stoelen en zelfs massage. Het zicht is in alle richtingen goed, maar als er een probleem is, zijn er standaard parkeersensoren achteraan op elke versie.

Passagiersruimte en Bagageruimte:

DS heeft de plaats en het praktische aspect in de 7 Crossback. Voorin is er voldoende ruimte voor grotere volwassenen, terwijl de achterbank voldoende beenruimte biedt, zodat zelfs zes voet comfort moet worden geboden. Als u het panoramadak vermijdt, heeft u ook veel ruimte. Onze enige klacht is dat de rugleuning vrij hoog is, waardoor u zich in een iets ongemakkelijke positie bevindt en uw knieën hoog genoeg staan. Er is echter geen centrale bult in de vloer, zodat de middelste passagier de vloer kan overlappen, waardoor het voor drie personen achterin veel beter is dan voor een Audi Q5.

De deurbakken zijn van een redelijk formaat en zijn voorzien van vloerbedekking om uw spullen te leggen Voor de shifter bevindt zich een handige kofferbak die draadloos een compatibele smartphone kan opladen. Dit is standaard op de Prestige en Ultra Prestige modellen, maar optioneel op andere versies. Tussen de voorstoelen bevindt zich een gigantisch bed met daarboven een armleuning. Dit is zowel comfortabel als ruim en maakt het kleine handschoenenkastje goed.

U krijgt een variabele koffervloer voor extra flexibiliteit en 555 liter laadruimte met de stoelen omhoog. Hoewel dit cijfer misschien beter lijkt dan veel van zijn rivalen, konden we bij het laden van handbagage er maar zeven plaatsen vanwege het gekantelde ontwerp van de achterklep. Vergelijk dat met de acht die we in een Volvo XC60 en negen in een Q5 hebben geplaatst; je zou kunnen merken dat je gedwongen wordt om licht te reizen voor een vakantie.


In tegenstelling tot sommige concurrenten, waaronder de Q5, is het onmogelijk om glijdende of liggende achterstoelen toe te voegen om de achterruimte en het comfort van de passagiers te verbeteren wanneer dat nodig is. De achterzetels zijn slechts verdeeld 60/40, in plaats van de nuttiger 40/20/40 regeling komt de BMW X3 standaard.

Kosten veiligheid en betrouwbaarheid:

De startprijs van 7 Crossback is niet onredelijk, maar je krijgt daarvoor wel de 1,5 dieselmotor en een handgeschakelde versnellingsbak. Als u op zoek bent naar de krachtigere 2.0 diesel of benzine, dan heeft u veel meer geld nodig – genoeg om hem oncomfortabel dicht bij een zeer sterke concurrentie voor high-end SUV’s te plaatsen. Bovendien wordt verwacht dat hij sneller zal depreciëren dan zijn high-end concurrenten, wat betekent dat contractleasing en PCP-financiering zelfs duurder zijn.

De overvloed aan standaard kits zou echter moeten bijdragen tot een verlaging van de initiële aankoopkosten. Parkeerhulp achteraan, waarschuwing bij het verlaten van de rijstrook, spiegeling van de Apple CarPlay-smartphone, sleutelloze start, lederen stuurwiel en lederen schakelhendel zijn allemaal voorzien van de instapmodel Elegance-afwerking. En als u kiest voor de 2.0 diesel, 222 pk benzine (met uitzondering van de Performance Line-afwerking) of een ander Ultra Prestige-model, profiteert u ook standaard van de Active Scan-vering.

En de motoren zijn schoon en zuinig volgens de normen van de klasse. Kopers van bedrijfswagens zullen eerst een beroep willen doen op de zuinige dieselmotor omdat de 107g / km CO2-uitstoot de beste actieradius is en een goede inspanning in de bredere context van de klasse. Diesel 2.0 is ook effectief naast concurrenten van vergelijkbare omvang.

Euro NCAP heeft op Crossback 7 zijn maximum van vijf sterren erkend en heeft, in vergelijking met de meeste concurrenten, goede resultaten behaald in de vier afzonderlijke categorieën. Als u echter de veiligste SUV in deze klasse wilt, kijk dan eens naar de Volvo XC60; deze auto heeft een van de beste scores voor volwassen inzittenden van alle auto’s in de verkoop.

Op het gebied van actieve veiligheidshulpmiddelen zijn de DS 7 Crossbacks uitgerust met een automatische noodstop en een waarschuwing voor het verlaten van de rijstrook, terwijl de dodehoekdetectie, die het onderhoud van de rijstrook ondersteunt, en het waarschuwingsalarm voor de aandacht van de bestuurder standaard zijn bij de modellen Prestige en Ultra Prestige. Deze zijn optioneel op de Elegance en Performance Line modellen.

 

Facebook Comments

denieuwsteautos.be

Alles over auto's op een site. Kom meer te weten over u toekomstige auto voor dat u het koopt!. Deze blog vertelt u als over de nieuwste auto merken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: