De nieuwe Audi R8 2019 Beoordeling

  • Interieur
  • Rijtest
  • kosten en uitstoot
4

Samenvatting

De motor en de enorme breedte van zijn vermogen maken dat hij steeds specialer aanvoelt. Een supercar die zijn plaats aan de boventafel volledig verdient.

De Audi R8 2019 Coupé V10 quattro:

Gecombineerd brandstofverbruik*: 12,9 l/100 km Gecombineerde CO₂-uitstoot*: 294-293 g/km Sportief, krachtig en prachtig om te zien: bij geen enkel ander model komen de Audi-genen zo uitgesproken naar boven dan bij de Audi R8. Hij heeft letterlijk alles wat u mogelijkerwijze kunt verlangen van een exclusieve racewagen. De Audi R8 2019 Coupé V10 quattro is de ultieme belichaming van waar Audi voor staat tot in het kleinste detail.

Audi R8 2019 Prestaties:

Vermogen: 419 kW / 570 pk

Topsnelheid: 324 km/u

Acceleratie: 3.4 seconden van 0 tot 100 km/u

Audi R8 2019 overzicht:

De meest alledaagse van de alledaagse supercars. Omdat het een Audi is, omdat het interieur 95e percentiel zal bevatten, omdat het ergonomisch verantwoord is, omdat het betrouwbaar en goed gebouwd is en afkomstig van een bedrijf dat jaarlijks ongeveer 1,8 miljoen andere betrouwbare, goed gebouwde auto’s bouwt.

Maar ook: schreeuwend V10. Ongebruikelijke juxtapositie. Audi, de rechtvaardige doyenne van de Waitrose-klasse, is een van de laatste bastions van natuurlijke aspiratie. Wanneer alle anderen aan het inkrimpen en turboladen zijn (ten koste van het lawaai en de respons) blijft Audi R8 2019 met een 5,2-liter V10 met een vrije ademhaling. Het zal niet altijd zo zijn. We weten dat er een V6 hybride op komst is – in feite zijn we bijna verbaasd dat hij er nog niet is – maar voorlopig begint en eindigt het bereik met V10.

Nu met meer vermogen. Zoals je kunt zien aan de subtiele, scherpere neus, is Audi R8 gefacelifted. Dit is de midlife-vernieuwing, een zachte stimulans om concurrerend te blijven en nog ongeveer vier jaar te overleven in de verkoop. Nog steeds een twee modellenreeks, maar met de Plus nu omgedoopt tot Performance. Dat heeft een boost gekregen van 604 naar 614 pk, terwijl het instapmodel is gestegen van 533 naar 562 pk. Een cijfer dat het met McLaren’s 570S van top tot teen zet. De achterste alleen drive-only RWS? Dat is nu weg.



Naar buiten toe kijk je naar nieuwe, scherpere bumpers aan beide uiteinden, grotere uitlaatpijpen en die drie sleuven in de neus die teruggrijpen naar de 1984 Sport Quattro Group B rallyauto. Ze zitten ook op de nieuwe A1. Elders is het plan geweest om de rijervaring fractioneel aan te scherpen door de vering te verstevigen, een nieuwe carbon anti-rollbar voorin te monteren (40 procent lichter dan de oude stalen anti-roll bar) en de besturing opnieuw te kalibreren – met name de optionele variabele verhouding Dynamic Steering.

Audi R8 2019 Rijtest:

Het is de dualiteit van de R8 2019 die hem onderscheidt van zijn rivalen. Andere – McLaren’s 570S, de AMG GT, de Porsche 911 GT3 en de Porsche 911 GT3 – zijn scherper, edeler en spannender om te rijden. Maar geen van de twee raakt de hoge noten van de alledaagse bruikbaarheid en de trackday leeuweriken zijn zo compleet als de Audi R8. In feite doet slechts één auto, de Porsche 911 Turbo, het beter als een dagelijkse auto, en dat voelt, ondanks zijn snelheid en kracht, niet zo bijzonder als de R8 2019. Want vergis je niet, een V10 in de middenbouw is een heel bijzonder iets.



Maar ook een heel gedwee ding. Altijd luidruchtig bij het starten, ja, maar dit is een V10 met een zeldzaam vermogen, zo rustig en handelbaar is het als het maar knorren is, waarbij de motor zich laat vervormen en de versnellingsbak met dubbele koppeling de verhoudingen zelf kiest. Als je deze kant van het karakter wilt maximaliseren, heb je de optionele adaptieve vering, die de rit door de stad echt verzacht, maar die ook een vreemde bruinvintonijn over verkeersdrempels met zich meebrengt. Persoonlijk geniet ik van het meer natuurlijke gevoel van het standaard onderstel. En ik zou ook zonder de optionele Dynamic besturing kunnen.



Audi heeft volgehouden met dit variabele overbrengingssysteem (een versnelling op de stuurkolom maakt het mogelijk om de stuurverhouding te wijzigen, zodat je minder vergrendeling nodig hebt om de bochten te nemen). Vroeger was het vreemd genoeg kunstmatig, maar de nieuwste versie is veel overtuigender. Maar uiteindelijk is het enige wat het doet, is een beetje armwerk besparen, en toch een beetje gevoel wegnemen van wat verder een zeer goede set-up is. Het is een ander vakje dat we niet zouden aanvinken.



Het middendifferentieel wordt elektronisch geregeld, zodat het een auto met achterwielaandrijving is voor de wendbaarheid, tenzij het een dosis voorwielaandrijving nodig heeft voor de veiligheid. Configureer al deze systemen in hun sportiefste modi en de R8 2019 wordt superreactief. Het is geen auto die je extravagant glijdt, maar je voelt de kleine banden-slip hoeken in levendige details.

De belangrijkste dynamische kritiek van deze tweede generatie R8 was dat het deze tweede generatie R8 ontbrak aan een beetje beet bij het insturen. De aanpassingen aan de vering zijn erop gericht om dat te verbeteren en dat is gedeeltelijk gelukt. De neus voelt iets scherper en grijpender aan, zowel wat betreft de stuurrespons in het midden als de reactie van de auto op de compressie van het onderstel. Vroeger was er sprake van een fractionele vertraging en het gevoel dat de auto al eerder onderstuurde. Nu is het iets scherper, zij het nog steeds niet in dezelfde klasse wat betreft instelbaarheid en scherpte als de McLaren 570S.



Geef de schuld aan het gewicht. Ondanks het gebruik van een hybride carbon-aluminium chassis weegt de tweezits R8 1.660kg onbelast – ongeveer 200kg meer dan de McLaren. Gewichtsbesparing op de Performance-versie strips 65kg daarvan. Audi R8 2019 is zeer goed uitgebalanceerd door en uit de bochten. De voorkeur gaat uit naar licht onderstuur, maar je moet er goed over nadenken of je het gaspedaal moet loslaten als je ver naar de uitgang loopt – hij kan terugbijten.

Maar de hele tijd speel je de muziek op deze geweldige V10. Hij straalt een glorieuze, onheilspellende warble uit die in intensiteit toeneemt naarmate hij zich op de 8.700rpm cut out bevindt. De reacties op het hoge toerental zijn scherp, episch krachtig en klinken als de opera van de goden. Het is een echt punt van differentiatie. Merk je de extra kracht op? De extra titanium valvetrain componenten? Natuurlijk niet. Je bent te druk bezig om weggeblazen te worden door wat een geweldige motor dit is om zo analytisch te zijn.



Hoe lang Audi in staat zal zijn om zijn aanwezigheid te blijven rechtvaardigen, vooral wanneer de V6 hybride aankomt, is een gokje te wagen. Moeilijk voor een bedrijf om oprecht te beweren dat het volledig achter de nul-emissie revolutie zit als het ook een 300g/km, 23mpg supercar verkoopt. Ruimte voor beide, zeggen we.



De remmen zijn onveranderd – stalen golfrotors op de standaard R8, koolstofkeramiek voor de Performance, maar Audi claimt een vermindering van de remafstand (met vijf meter van 124 mijl per uur) dankzij een nieuw compound voor de Michelin Pilot Sport 4S-banden.

Audi R8 2019 Interieur:

Misschien wel de beste supercar cabine van allemaal. Hij is ruim (bekijk de brede plank achter de stoelen, de hoofdruimte en het gevoel van ruimte dat de verre voorruit geeft) en toch intiem. Het trekt je naar binnen, richt je aandacht op de besturing en het volledig digitale dashboard om te beginnen, en plaagt vervolgens je zicht naar buiten toe met prachtig bewerkte details als de verwarmingselementen.



Het is de materiaaluitvoering en de kwaliteit die echt goed tot zijn recht komt, zelfs boven een Porsche 911. De tactiliteit is meesterlijk gedaan, de organisatie van de bediening is uitstekend, de bediening van de bediening is perfect. Het is een auto waar je lang in kunt verblijven, door simpelweg op knoppen te drukken en schakelaars te bewegen. Rijpositie? Misschien wilt u, net als ik, een beetje extra bereik op het stuurwiel, en we stellen voor om de sportiefste stoelen te vermijden, die te rechtop staan en te dun gevuld zijn voor comfort.

Het is niet zo gemakkelijk om uit te zien als een McLaren Sports Series of 911, en het voelt breed aan, maar dit is een designgestuurde cabine die op vrijwel elk niveau werkt. Wees gewaarschuwd dat er niet veel bagageruimte onder de neus is – het 112-liter gebied wordt beperkt door de aanwezigheid van die aandrijfassen aan de voorkant. Maak het goed door gebruik te maken van die 226-liter plank.




De aanpassingen voor de gefacelifte versie zijn zeer bescheiden: nieuwe zilver- en bruine kleurenschema’s binnenin, en de achteruitrijcamera nu standaard. Audi’s virtuele display is nog steeds het digitale ijkpunt voor de leesbaarheid en organisatie van de informatie.

Audi R8 2019 kosten en CO²-UITSTOOT:

Het nadeel van de V10 is de zuinigheid en de CO2-uitstoot. De exacte cijfers voor de facelift auto zijn nog niet bekend, maar we kijken naar 22mpg en ongeveer 300g/km CO2.




De kosten zullen er niet toe doen, de korte stops tussen de tankbeurten. Ik weet het, je denkt niet dat Audi R8 2019 een GT is, maar geloof ons, dat is het wel. Hij is net zo comfortabel en in staat om door de afstand te breken als een Aston Martin Vantage of DB11. Het is een zeer complete auto.

En ook nog eens een mooi exemplaar. Aan de voorkant – we zijn niet overtuigd door de blokkerige zwarte ventilatie aan de achterkant – zijn er misschien wel hints van de oude Lamborghini Gallardo? Sommige van de wielen zijn ook een beetje kieskeurig. Specificeer voorzichtig. En geniet van de nu standaard all-LED verlichting. Ze zijn geweldig.

denieuwsteautos.be

Alles over auto's op een site. Kom meer te weten over u toekomstige auto voor dat u het koopt!. Deze blog vertelt u als over de nieuwste auto merken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: