Nieuwe Citroen Berlingo 2019 Beoordeling

  • Rijtest
  • Interieur
  • passagiersruimte
4.5

Citroen Berlingo 2019 prijs:

De Prijs van de Nieuwe Citroen Berlingo 2019 begint vanaf € 28.620 voor de Live uitvoering, de verlengde XL uitvoering heeft een meerprijs van € 1.800,-. De XL-variant heeft een bagageruimte van maar liefst 1.050 liter en is optioneel te verkrijgen met 7 zitplaatsen.

  • Berlingo aanhangergewicht 1.100 kg (geremd, benzine), 1450 kg (geremd, diesel)
  • Drie uitrustingsniveau’s: Live (vanaf € 28.620,-), Feel (vanaf € 30.620,-) en Shine (vanaf € 32.720,-).

Citroen Berlingo 2019 afmetingen:

De nieuwe Citroën Berlingo 2019 is voor het eerst leverbaar in twee maten.

De standaardmaat M blijft compact en wendbaar en is 2 cm langer dan de vorige generatie, 4.40 m met een wielbasis van 2,78 m.

De nieuwe verlengde versie, ofwel de XL, is 35 cm langer en heeft daardoor een lengte van 4,75 m  met een wielbasis van 2,97 m. Hij is veelzijdiger dan ooit met ruimte voor 5 of 7 inzittenden (zowel de M als de XL.



Hiermee biedt de Nieuwe Berlingo Multispace een nieuw antwoord op de veranderende wensen en behoeften van gezinnen en vrienden, die de keuze hebben tussen bewegingsruimte en bagageruimte, afhankelijk van wat ze gaan doen.

Citroen Berlingo 2019 Rijtest:

DESIGN

Het aanbod van dieselmotoren begint met een 1,5-liter 74 pk sterke motor (BlueHDi 75), die niet veel vermogen heeft voor zo’n groot voertuig. 0-62 mph neemt officieel 16,5 seconden in beslag en voelt zeer traag op de weg, nog voor het laden van de auto met passagiers en bagage.




De 99 pk (BlueHDi 100) is een levendiger ding, maar de 128 pk (BlueHDi 130) is de beste van de dieselmotoren en zal dankzij een grote knorrenner geschikt zijn voor wie regelmatig met familie en bagage rijdt. Uw standaard achttraps automatische versnellingsbak kan een beetje aarzelen om bij de verkeerslichten weg te komen of bij een rotonde te komen, maar hij beweegt snel als hij eenmaal onderweg is en stelt u in staat om handmatig te schakelen met behulp van de peddels achter het stuurwiel.

VISUEL-3-200-X-141

De 1,2-liter, 109 pk turbobenzine (Puretech 110) is onze favoriete motor in het assortiment. Gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak is hij zeer flexibel, beweegt hij stevig bij lage toerentallen en heeft hij een koppel in het middenbereik dat voldoende is om zich aan te passen aan vijfzits modellen (het is beter met de BlueHDi 130 torso voor de zeven zitplaatsen). Hij vult zich ook voldoende als u hem wilt versnellen. De handgeschakelde versnellingsbak beweegt ondertussen vrij goed, maar is niet zo elegant als de versnellingsbakken die je in een Volkswagen Touran of Ford S-Max aantreft.

De besturing is nauwkeurig en licht genoeg bij lage snelheden om het parkeren te vergemakkelijken. Met het optionele Park Assist Plus-pakket krijgt u een achteruitrijcamera met bovenaanzicht voor extra parkeerhulp.

Bij hoge snelheden ontspant de rit aangenaam tijdens de rimpelingen en wordt het geluid van de weg goed onderdrukt, gezien hoe groot en mogelijk ecologisch verantwoord het binnenste van de auto is. Er is een beetje windruis rond de grote spiegels op de deuren en het aanzienlijke oppervlak van de voorruit, wat ook geldt voor veel van de rivalen van Berlingo, maar de motoren zijn over het algemeen stil, vooral benzinemotoren.

Citroen Berlingo 2019 Interieur:

Duurzaamheid is hier de naam van het spel, en het toont de wortels van het DNA van deze auto aan. Op de bovenkant van het dashboard zitten een aantal interessante gestructureerde kunststoffen, die in combinatie met het elegante materiaal van de zitting het uiterlijk van het interieur verbeteren, maar ook veel goedkopere kunststoffen zijn hier te vinden. Een groot voordeel is echter dat het hele interieur sterk en gemakkelijk schoon te maken moet zijn, iets wat veel Berlingo-eigenaren waarderen. Maar wie gewend is aan de meest luxueuze interieurs kan de Berlingo utilitair een beetje vreemd vinden, en misschien wel de Volkswagen Touran willen bekijken.




Net als in een SUV (of zelfs in een busje) zitten de inzittenden van Berlingo veel hoger dan in een Touran, met de versnellingspook binnen handbereik en goed afleesbare instrumentengrootte. De vierkante versnellingspook is echter niet bijzonder prettig in de hand te houden en de stoelen zijn zeer vlak, met weinig zijdelingse steun om hem door de hoeken op zijn plaats te houden. Elk model wordt geleverd met een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een verstelbaar bereik en harkstuurwiel.

ludospace

De bedieningselementen op het bord zijn dik en gemakkelijk te gebruiken. Bovendien zijn er, in tegenstelling tot veel recente Citroëns, bedieningselementen en fysieke knoppen om de ventilatiefuncties te bedienen, zodat u niet in een submenu op het touchscreen hoeft onder te dompelen om de temperatuur te wijzigen.

Helaas is het infotainmentsysteem niet zo goed als dat van Touran vanwege een lang krijt. Sommige menu’s zijn ingewikkeld en voeren je door vele lagen voordat je vindt wat je wilt bereiken, en het systeem reageert niet genoeg op de commando’s. Het wordt echter standaard geleverd met de integratie van Apple CarPlay en Android Auto smartphones, DAB radio en Bluetooth.

Citroen Berlingo 2019 Passagiersruimte:

De laatste optie bepaalt de keuze van het langste XL-model en niet de gewone M-versie.

Onze favoriet is de reguliere vijfzitter, die nog steeds veel passagiersruimte biedt voor mensen met een kleiner publiek om mee te nemen. Er is zo veel ruimte voor het hoofd voor en achterin dat het moeilijk voor te stellen is dat iemand het moeilijk heeft, en ook de beenruimte achterin is zeer royaal. De achterbank is ook breed genoeg om gemakkelijk drie volwassenen op te nemen, en de twee buitenste achterstoelen hebben Isofix bevestigingspunten.




Ook is er het voordeel van de achterschuifdeuren die er een plek van maken waar passagiers kunnen in- of uitstappen wanneer ze naast een muur of een andere auto geparkeerd staan. Ze worden echter handmatig bediend: er is geen optie om een elektrische sleepfunctie toe te voegen zoals die in sommige concurrerende MPV’s van de concurrentie.

Er is veel bergruimte, vooral voorin, en de bekerhouder aan de bovenzijde van het bord is een leuke bijkomstigheid; hij is goed bereikbaar en belemmert het zicht op de weg niet. De achterruiten zijn echter niet verlaagd; ze gaan slechts enkele centimeters open.

Als het gaat om slimme zadeltrucs is de Berlingo niet zo indrukwekkend. De vijfzitsbanken achterin zijn verdeeld in een 60/40 uitvoering en kunnen dankzij een slimme scharnierende zadelbasis gelijk met de vloer van de kofferbak worden opgevouwen. U kunt ze echter niet van de ene naar de andere kant schuiven, achterover leunen of naar voren trekken zoals bij veel conventionele MPV’s, zoals de Touran.




Kies voor een zevenzitsmodel en de tweede zitrij wordt flexibeler; ze vormen een inklapbare opstelling van 35/30/35 en kunnen naar voren en naar achteren worden geschoven. Ook in de derde zitrij is de hoofdruimte royaal, maar de beenruimte is niet bepaald luxueus.

VISUEL-5-K9-OK-200-X-141

Wat de bagageruimte betreft, is er niets verbazingwekkends aan. Zelfs de gewone vijfzitter heeft bijna 775 liter onder het schap (1050 liter voor de XL); dat is meer dan een Volkswagen Touran of zelfs een grotere dure SUV, zoals de Peugeot 5008. Wanneer zeven stoelen zijn geplaatst, kunnen de twee achterstoelen volledig uit de auto worden verwijderd om de ruimte van de kofferbak te vergroten.




De kofferbak is vierkant en heeft geen hinderlijke rand bij de ingang en de opening valt samen met de breedte van de vloer van de kofferbak. De enige overlast is hoe groot de achterklep is; de achterklep heeft het bovenste deel van het scharnier, zodat deze alleen kan worden geopend als er voldoende ruimte achter de auto is (dat wil zeggen, niet in de meeste supermarktparkeerplaatsen). Het is ook vrij zwaar om hem te sluiten en er is geen optie om een elektrische achterklep toe te voegen. Citroen

Facebook Comments

denieuwsteautos.be

Alles over auto's op een site. Kom meer te weten over u toekomstige auto voor dat u het koopt!. Deze blog vertelt u als over de nieuwste auto merken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: