2020 Ferrari F8 Tributo Beoordeling

Prijs: 234.634 €

Besluit:

Over het geheel genomen is de Ferrari F8 Tributo een supercar die je absoluut onderdompelt in de opwinding van het rijden, maar die sensaties levert in een pakket dat perfect bruikbaar aanvoelt voor regelmatige ritten. Misschien is het onvermijdelijk dat ik een Pista neem als beide sleutelsets worden getoond, en GTB-eigenaren zouden zich niet erg boos moeten voelen over het feit dat ze niet over het allernieuwste beschikken, maar als een auto die zoveel van de Pista met de extra bruikbaarheid en luxe van de GTB levert, denk ik dat de missie is volbracht, de Ferrari F8.

2020 Ferrari F8 Tributo review:

2020 Ferrari F8 Tributo

2020 Ferrari F8 Tributo, zoals de naam al doet vermoeden, brengt hulde aan de bekroonde 8-cilinder motor van 3,9 liter. Maar het is meer dan een pseudoniem. Met de kracht van een 488 Pista onderstel is de vervanging van de 488 GTB de nieuwste in een lange reeks “berlinatta”-modellen van Maranello. Of tweezits-, middenmotorige sportwagens, zoals de 458 Italia of de 360 Modena, om er maar twee te noemen.



Maar voordat de Ferrari F8 Tributo op de testbaan van Ferrari’s Fiorano reed en vooral de indrukwekkende mogelijkheden (100 km/u in 2,9 seconden, 124 km/u in 7,8 seconden en een maximumsnelheid van 211 km/u), had ik de kans om deze auto op de weg te rijden. Op een parcours van 124 km, net ten zuiden van Bologna, Italië, dat bestaat uit uitgesproken richtingsveranderingen en snelle bochten, is het gemakkelijk te zien dat de 720 paarden van deze pony verrassend intuïtief zijn, vooral op de grens.

Ferrari F8 Tributo

De extreem hete van nieuwe Ferrari F8 Tributo vertegenwoordigt een terugkeer naar de vorm van Ferrari, vooral dankzij de verbeterde en suggestieve stijl. Als de Tributo er zo uitziet, dan is hij uitgerust met meer klassieke Ferrari-designelementen, zoals vier ronde achterlichten en een achterruit met luik en het iconische F40-logo. De rest van zijn nerveuze lichaam is aerodynamischer dan het vorige model en blijft een onbetwistbaar lid van de stuitende paardenfamilie.

Hoe is het om er mee te rijden?

  • motorvermogen
  • prestaties
  • transmissies:

Ferrari’s eigen V8-turbomotor, blijkbaar de seriewinnaar van de International Engine of the Year gongs. Het upgraden van de instapspecificatie van de V8-motor van ongeveer € 200.000 naar de Pista-motorspecificatie verhoogt de prestaties met 49 pk ten opzichte van de GTB en plaatst Ferrari op gelijke hoogte met de McLaren 720S van 710 pk. De cilinderinhoud is nog steeds 3,9 liter, maar 50% van de uitrusting is nieuw en de motor van de Ferrari F8 Tributo weegt 18 kg minder, met name dankzij titanium staven, Inconel-collectoren en titanium-aluminium turbine motorwielen.

De nieuwe Europese en Chinese emissieregelgeving vereiste de installatie van een nieuw benzinedeeltjesfilter. Door kleine veranderingen op hoog niveau kan de motor dezelfde prestaties leveren.

Het chassis blijft ondertussen van de GTB, hoewel de Pista, om eerlijk te zijn, slechts 10% stijvere veren heeft en Michelin Pilot Sport Cup 2 banden heeft. Op dit laatste punt, een belangrijk punt: toen werd de GTB niet aangeboden met optionele Cups, maar met de F8. Spec de Cups en Ferrari insiders schatten dat de vertraging in de ronde van de F8 in vergelijking met de Pista tot een halve seconde of zo zou dalen.

De herziene elektronica is nieuw in de Ferrari F8 Tributo, die versie 6.1 van Ferrari’s Side Skid Angle Control en Dynamic Booster krijgt. Simpel gezegd is dit een geavanceerd type stabiliteitscontrole dat de bestuurder veel vrijheid geeft om de auto te laten glijden en tegelijkertijd zeer subtiel op de achtergrond te interveniëren om de controle over alle elementen te behouden. Alhoewel het handig is voor onnodige demonstraties, zou het nieuwe systeem ook moeten werken in extreme gevallen van snelle tijdafstelling.

  • Hoe ziet het interieur van Ferrari F8 Tributo eruit?Ferrari F8 Tributo interieur

De relatie tussen de Tributo en de GTB is duidelijk zichtbaar in de bestuurderruimte. Veel van dezelfde 488 staarten worden gemeld, maar er is nu een nieuw stuurwiel in een Ferrari F8. Op het eerste gezicht lijkt het stuurwiel bijna uit de 812 Superfast of GTC4 Lusso gescheurd. Maar deze is eigenlijk kleiner en vergemakkelijkt daarmee het snel rijden van deze supercar.

Maar de algemene communicatie met deze auto verandert niet ten opzichte van de nieuwste Ferrari. Alle bedieningselementen blijven op het stuurwiel en er zijn twee kleine knoppen aan de zijkant van het dashboard waarmee je de twee schermen naast de toerenteller kunt bedienen. Voor de passagier kunt u met een touchscreen door het infotainmentsysteem navigeren of in realtime de snelheid, de sectietijden en de versnelling bekijken, zelfs wanneer u niet rijdt.

2020 Ferrari F8 Tributo heeft de kracht van de Ferrari 488 Pista, maar wordt niet moe van lange ritten. We hebben het al gehad over het verstelbereik van de vering (comfort is één aspect), maar de stoelen doen de rest. De sportbakken zijn zeer comfortabel qua vulling en vorm, zelfs na een paar uur rijden.



Niets bijzonders te melden over de isolatie. De geluidsisolatie van de Ferrari F8 Tributo is in lijn met de andere sportwagens in het segment. Dat wil zeggen, niet helemaal gestopt. Maar je kunt niet eerder klagen over de kofferruimte, die in ieder geval diep en bruikbaar is, zelfs voor een lang weekend. En met de geteste optionele uitrusting is er zelfs een muur bedekt met tapijt.

  • Het Design & Stijl & Ontwerp

Alle carrosseriepanelen zijn nieuw, behalve het dak en de deuren. Verwezen wordt naar Maranello’s V8-achterruitcatalogus in de lichtgewicht Lexan-achterruit en vier achterlichten (288 GTO, F40, F355), alsook naar de aerodynamische trucs zoals de S-leiding in de voorbumper en een nieuwe achtervleugel (de ondersteuningskracht is + 10% in vergelijking met de GTB, -10% in vergelijking met de Pista) en lichtere bumpers vooraan en achteraan, die het mogelijk maken om 40 kg te winnen. U heeft echter extra dure en optionele carbonvelgen nodig om 10 kg te oogsten. Een pista blijft 50 kg lichter.

  • Prijs:

De prijs van de Ferrari F8 Tributo is 234.634 €

 

Facebook Comments

denieuwsteautos.be

Alles over auto's op een site. Kom meer te weten over u toekomstige auto voor dat u het koopt!. Deze blog vertelt u als over de nieuwste auto merken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: